مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، نتایج کنگره‌های بین‌المللی را در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام کرد: بررسی کنگره‌ها نشان می‌دهد که چرخه حیاتی وجود «استانداردهای ملی» برای آموزش منطبق با «استانداردهای بین‌المللی» بر اساس «استانداردهای ملی شغل و حرفه‌ای» ، «چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی » و «اشتغال پایدار» در هر کشور، نتیجه توصیه‌ها و نتایج کنگره‌های بین‌المللی یونسکو برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

این گزارش می‌افزاید: دامنه طراحی ، تدوین برنامه‌های درسی در حوزه آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای شامل دنیای کار و دنیای آموزش است . معمولا در نظام آموزش‌های فنی کشورها سه نوع استاندارد متصور است:

1- استاندارد (شایستگی ) حرفه‌ای(Occupation Standard) شایستگی یا مهارت که توسط متولیان صنعت، بازار کار و اتحادیه ، صنوف و ... تهیه می‌شود. در این استاندارد، وظایف ، کارها و شایستگی‌های مورد نیاز شغل یا حرفه به همراه شاغل مورد توجه قرار می‌گیرد.

2- استاندارد ارزشیابی و سنجش (Evaluation Standard)که بر اساس استاندارد شایستگی حرفه‌ای و دیگر عوامل توسط گروه‌های مشترکی از حوزه‌های گوناگون تهیه و منجر به اعطای گواهینامه یا مدرک فنی و حرفه‌ای می‌گردد. ارزشیابی آموزش بر اساس این استانداردها صورت می‌گیرد.

3- استاندارد آموزشی(Training &Educational Standard) که بر اساس استانداردهای حرفه‌ای و استانداردهای ارزشیابی توسط ارائه‌دهندگان آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای تهیه می‌شود. در این استاندارد و برنامه اهداف دروس، محتوی، روش‌های تدریس، تجهیزات آموزشی، ارزشیابی پیشرفت و ... در اولویت قرار دارند.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار