وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي که براي پاسخ به سوال يکي از نمايندگان مجلس در صحن علني حاضر بود، با توضيحات خود آنان را قانع كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جلسه علني امروز(چهارشنبه) در راستاي پاسخ به سوال جواد هروي نماينده قائنات در صحن علني مجلس حضور يافت.

نماينده قائنات با طرح اين سوال از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي که "راهکارها و برنامه‌هاي هدفمند و سنجيده شما در قبال نابه‌ساماني‌هاي فرهنگي کشور که از حد متعارف خارج شده است، چيست" باعث شد تا حسيني توضيحاتي را در اين راستا ارائه کند.

در ابتداي اين پرسش و پاسخ حجت‌الاسلام مرتضي آقاتهراني رئيس کميسيون فرهنگي مجلس گزارش اين کميسيون را قرائت کرد.

در ادامه سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش اول پاسخ خود گفت: ابتدا خوشحاليم که مسائل فرهنگي براي نمايندگان مهم بوده و آن را پيگيري مي‌کنند.

وي افزود: اما برخي از انتظارات فراتر از وظايف فرهنگ ارشاد اسلامي است، همانند نقشه جامع فرهنگي که البته خوشبختانه توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيگيري مي‌شود.

وي افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در تنظيم اين سند نقش داشته و کمک خواهد کرد.

حسيني در ادامه اظهار داشت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي کارهاي خوبي صورت گرفته است ولي به دليل ضعف در اطلاع‌رساني بسياري از افراد و برخي از خواص از اين اقدامات اطلاعي ندارند.

وي افزود: تشکيل کانون فرهنگي و هنري ، تشکيل شبکه ملي فرهنگ در فضاي مجازي و ايجاد 400 خانه فرهنگي در اين فضا اقدامات جدي در بحث بازي‌هاي رايانه‌اي است و جايگزين‌کردن اسطوره‌هاي ايراني به جاي اسطوره‌هاي غربي از جمله مواردي است که بايد به آن اشاره کرد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح کرد: درست است بحث اقتصادي وجود دارد ولي در ديداري که سال 1389 مقام معظم رهبري با اعضاي مجلس خبرگان رهبري داشته‌اند، فرمودند:" فرهنگ از اقتصاد و سياست مهم‌تر است"، اي کاش همه مسئولان اين نگاه را داشته باشيم تا بتوانيم به آرمان‌هاي خود برسيم.

حسيني افزود: بزرگداشت‌ عالمان، صاحبنظران، مفاخر و مشاهير از جمله نکات ديگري است که در اين راستا صورت گرفته است و توجه به فرهنگ بسيجي و دفاع مقدس از ديگر اولويت‌هايي است که نبايد از آن غافل بود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح کرد: براي اولين بار اعتباري 200 ميليارد توماني به فعاليت‌هاي قرآني اختصاص داده‌ايم و بايد از اين موارد حمايت شود.

حسيني همچنين در خصوص مباحث مربوط به جوانان گفت: وزارت ورزش و جوانان تشکيل شده و قاعدتا مسئوليت بخشي از امور به عهده اين وزارتخانه است ولي ما هم کمک مي‌کنيم.

در ادامه اين جلسه جواد هروي نماينده قائنات گفت: اين که آقاي وزير به سند مهندسي فرهنگي اشاره کردند بايد گفت اين سند 1381 توسط مقام معظم رهبري مطرح شد و معظم‌له در سال 1383 به صورت مستقيم اشاره کردند که بايد چنين سندي تنظيم شود و کوتاهي صورت گرفته در عدم تدوين اين سند به عهده چه کسي است؟

هروي افزود: بحث موازي کاري از ديگر مواردي است که صورت‌گرفته و بايد به اين مسائل نيز پاسخ داده شود.

وي تصريح کرد: مردم از شعارزدگي خسته شده‌اند و بايد توجه شود که عرصه فرهنگ عرصه آرمان‌گرايي نيست آن چه مهم است اين است که به هويت خودمان رجوع کنيم.

هروي تاکيد کرد جوانان در تحريکات فرهنگي نه تنها هيچ نقشي ندارند بلکه برنامه‌ريزي دقيقي براي آن‌ها صورت نگرفته است به طوري که وقتي مشکلات جوانان را وزارت ورزش مي‌پرسيم مي‌گويند به ما ربطي ندارد پس متولي کيست؟

وي اظهار داشت: ما به عنوان وزير فرهنگ کشور هستيم و بايد سنجيده‌ترين و سنگين‌ترين مسائل فرهنگي را پيگيري کنيم.

نماينده سوال کننده از وزير فرهنگ و ارشاد با بيان اينکه بنده معلم تاريخ هستم گفت: وقتي تاريخ 100 سال گذشته وزراي فرهنگ را بررسي مي‌کنم مي‌بينم در يکصد سال گذشته وضعيت چنان ضعيف نبوده و نمي‌دانم عملکرد شما را با کدام وزير فرهنگ صد سال گذشته بايد مقايسه کرد.

وي تصريح کرد: امور فرهنگي در قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه در صدرآمده است که اين نشان دهنده اهميت آن است ولي به لحاظ عملي چه قدر در اين راستا کار انجام داده‌ايم.

نماينده قائنات افزود: انتشارات کتاب ، رشد منفي داشته است و حتي تيراژ چاپ کتاب در حال سقوط است به طوري که ناشران خارجي نيز با نمايشگاه‌هاي ما قهر کرده‌اند.

هروي اظهار داشت: آقاي وزير نکند وزارت ارشاد در حد يک موسسه ضعيف تنزل يابد و نکند چنين موضوعي در کارنامه شما طرح شود سونامي ضد فرهنگي در حال خروشان است و زمام فرهنگ را به حال خود وانگذاريد.

در ادامه وزير فرهنگ ارشاد اسلامي در بخش دوم سخنان خود گفت: در بحث کتاب در سال 90 بهترين شرايط را داشتيم به طوري 69 هزار کتاب منتشر شده است و اگر در سال جاري به دليل مشکلات اقتصادي تيراژ کتاب پايين بوده است نبايد سالهاي گذشته از ياد برود.

وي افزود: سرانه مطالعه رو به پيشرفت بوده و در اين حوزه عقبگرد نداشته است.

حسيني خاطر نشان کرد: هر اندازه که اعتبار باشد کار خواهيم کرد  و از صندوق حمايت از روزنامه‌نگاران، خبرنگاران بيشترين حمايت شده است.

وي تصريح کرد: در عرصه مبارزه با عرفان‌هاي کاذب نيز اقداماتي انجام شده است.

همچنين جواد هروي در قسمت دوم سخنان خود گفت: آقاي وزير در جلسه راي اعتماد خود از مجلس حرف‌هاي خوبي زد ولي در مقام عمل اين گونه نشد.

وي خاطر نشان کرد: بايد در قبال حرکت‌هاي عظيمي که در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي انجام مي‌شود موضوع فرهنگ به صورت سنجيده پيش برود.

در پايان، نماينده سوال‌کننده از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طبق قانون مي‌توانست سوال خود را به راي نمايندگان بگذارد، گفت: هر چند رئيس‌جمهور امروز بي‌مهري کرد ولي در راستاي منويات مقام معظم رهبري و افزايش تعامل دولت و مجلس با شرط آن‌که وزير وعده‌هاي خود را عملي کند از سوال خود صرف‌نظر مي‌کنم.

ناگفته نماند صرف نظر جواد هروي از به راي گذاشتن سوال خود در صحن علني باعث شد تا نمايندگان از وي به دليل رعايت تعامل تشکر کنند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: مجلس ، وزیر ارشاد ، حسینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار