مخبر ذفولي گفت: با توجه به حادثه اخیر زلزله آذربایجان شرقی و مشکلات پیش‌روی هموطنان این بخش از کشورمان، شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر کرد برای داوطلبان کنکور منطقه زلزله‌زده، اهر، هریس و ورزقان سهمیه مناطق محروم در نظر گرفته شود.

به گزارش گروه دانشگاهي باشگاه خبرنگاران، جلسه 730 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی‌نژاد برگزار و در این جلسه مسائلی نظیر تائید انتخاب چند تن از رؤسای دانشگاه‌های کشور و تشکیل ستاد راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی بررسی شد.

در این جلسه محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره برای داوطلبان کنکور مناطق محروم کشور و داوطلبان منطقه‌های کشور که با بلایای طبیعی نظیر زلزله و دیگر حوادث غیرمترقبه مواجه می‌شدند تسهیلاتی را در نظر می‌گرفت.

وی افزود: این سهمیه تا جبران خسارات وارده به این مناطق و زمانیکه شرایط تحصیل داوطلبان این مناطق به وضعیت عادی برگردد در نظر گرفته خواهد شد و از آزمون سراسری سال آینده اجرا می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ادامه این جلسه مصوبه‌ای داشتیم که بر اساس آن جانبازان قطع نخاعی می‌توانند یک مقطع تحصیلی بالاتر در بخش تحصیلات تکمیلی را بدون آزمون در چارچوب مقررات آموزش عالی کشور ادامه دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به بررسی نظام‌نامه پیوست فرهنگی، گفت: نظام‌نامه پیوست فرهنگی دارای یک سری چارچوب و شاخص‌ها درخصوص طرح‌های مهم عمرانی و صنعتی کشور است که با همکاری معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور اجرایی شود.

وی افزود: اصل نظام‌نامه پیوست فرهنگی در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب خواهد رسید و امیدواریم با طراحی‌های صورت گرفته مسئله پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم عمرانی و صنعتی کشور اجرایی شود و این طرح‌ها دارای پیوست فرهنگی تناسب با اقتضائات فرهنگی منطقه‌ای باشند.

مخبردزفولی اظهار داشت: تصویب سند مهندسی فرهنگی در این جلسه تقریبا به اتمام رسید و تمام راهبردهای کلان و راهبردهای ملی و اقدامات ملی این سند مهم به تصویب رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: تنها بخش باقی‌مانده سند مهندسی فرهنگی متولی اجرایی شدن این سند مهم کشور است که در نظر است ستاد راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی مشابه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تشکیل شود و در جلسه آینده نیز این موضوع بررسی می‌شود.

وی افزود: این ستاد با حضور نهادهای مهم و تأثیرگذار عرصه فرهنگ و هنر و شخصیت‌های برجسته فرهنگی حوزه فرهنگ و هنر به منظور ساماندهی و هدایت این حوزه تشکیل می‌شود.

مخبر دزفولی گفت: در ادامه این جلسه، احمدرضا ربانی به عنوان رئیس دانشگاه تفرش، محمود سخایی به عنوان رئیس دانشگاه نیشابور، حسین محبی به عنوان رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته کرمان و پرویز آژیده به عنوان رئیس دانشگاه تبریز موفق به کسب رأی اعتماد از شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤالی پیرامون این نکته که شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از سند مهندسی فرهنگی چه اولویت‌هایی را در دستور کار خود خواهد داشت، گفت: موضوعات فراوانی در نوبت دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارند به عنوان مثال سند سینما که ذیل سند مهندسی فرهنگی است مدتی است در دستور کار قرار دارد و به دلیل اهمیت این موضوع، سند سینما به صورت جداگانه در سال آتی در دستور کار شورا قرار می‌گیرد.

وی افزود: مطالعات گسترده‌ و آسیب شناسی در این زمینه صورت گرفته است و راهبردها و راهکارهای مرتبط نیز برای تقویت سینمای ملی در این سند طراحی شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسائل مرتبط با علوم انسانی نیز از جمله دستور جلسات آتی شوراست.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار