نايب رئيس اول مجلس با بيان اینکه عدم حضور رئیس‌جمهور برای ارائه گزارش در مجلس تخلف از قانون است، گفت:‌ هرگز مجلس مقابله به مثل نمی‌کند چرا كه ارتقای سطح مجلس و دولت را در دستور کار دارد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نايب رئيس مجلس که ریاست جلسه علنی امروز(چهارشنبه) را در غیاب علي لاریجانی بر عهده دارد در پاسخ به تذکر محمدرضا تابش نماينده اردكان گفت: هیئت رئیسه مجلس مسئولیت اجرای آیین‌نامه را بر عهده دارد که بر این اساس، طبق مواد آیین‌نامه باید عمل کند.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع تقدیم لایحه مجلس، ما قبل از جلسه امروز مطلع شدیم که رئیس‌جمهور نمی‌خواهد شخصا لایحه را به مجلس تقدیم کند به همین دلیل هیئت‌رئیسه در جلسه‌ای استدلال‌های تمام اعضا را جویا شد و جوانب کار را از لحاظ آیین‌نامه و قانون برنامه مورد بررسی قرار داد.

نایب رئیس مجلس با اشاره به مواد 186 و 188 آیین‌نامه داخلی گفت: در آیین‌نامه به صراحت آمده است که دولت مکلف به تقدیم لایحه بودجه و همچنین لایحه چند دوازدهم است به همین دلیل اینکه رئیس‌جمهور امروز شخصا لایحه را به مجلس تقدیم نکرده است با استناد به این دو ماده آیین‌نامه مسئولیتی متوجه وي نمی‌شود.

ابوترابی ادامه داد: بر این اساس مجلس باید لایحه بودجه را مثل سایر لوایح اعلام وصول کند.

وی در عین حال با اشاره به ماده 213 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: در این ماده تکلیفی برای رئیس‌جمهور تعیین شده است و بر اساس آن گزارشی از عملکرد قانون برنامه را که قانون بالادستی بودجه است به صورت روشن و شفاف برای نمایندگان توضیح دهد.

نایب رئیس مجلس اضافه کرد:‌ در این راستا ما تمامی این موارد را در جلسه هیئت رئیسه مورد بحث قرار دادیم مبنی بر اینکه اگر رئیس‌جمهور در جلسه حضور پیدا نکند آیا معاونش می‌تواند گزارشی از عملکرد قانون برنامه ارائه دهد که نگاه تمامی اعضای هیئت رئیسه بر این بود که ماده 213 قانون برنامه به صراحت بر این موضوع تاکید دارد که شخص رئیس‌جمهور باید گزارش عملکرد یک ساله قانون برنامه را به مجلس ارائه دهد.

وی ادامه داد: بعد از این موضوع در جلسه هیئت رئیسه در این خصوص بحث شد که اگر رئیس‌جمهور در جلسه علنی برای ارائه گزارش حضور پیدا کرد آیا این موضوع مانع از ارائه و دریافت لایحه بودجه است که تمامی اعضا به اتفاق به این موضوع اذعان داشتند که این مورد با یکدیگر متفاوت است.

ابوترابی‌ با تاکید بر اینکه تسلیم لایحه بودجه یک امر و تکلیف است، گفت: از طرف دیگر ارائه گزارش عملکرد یک ساله امر و تکلیف دیگری است یعنی این دو موضوع با یکدیگر متفاوت است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: اکنون این شرایط حاکم است که ما با دو تکلیف ارائه گزارش یک ساله برنامه و همچنین ارائه لایحه بودجه روبرو هستیم. سوال این است که آیا در مواجهه با این دو تکلیف نباید لایحه را اعلام وصول کنیم؟

نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه لایحه بودجه کلید کشور است که توقف در آن مصداق بارز توقف در کار کشور به شمار می‌آید، افزود: با عنایت به این موضوع در جلسه هیئت رئیسه در این خصوص بحث شد که اگر رئیس‌جمهور لایحه را شخصا به مجلس ارائه ندهد تکلیف چیست؟ تمامی اعضای هیئت رئیسه به اتفاق بر این موضوع اذعان داشتند که اگر رئیس‌جمهور گزارشی ارائه نکرد لایحه باید تسلیم شود.

وی با اشاره به تاخیر دولت در تقدیم لایحه بودجه گفت: در آیین‌نامه به صراحت قید شده است که دولت باید 15 آذر هر سال لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند. اکنون 10 اسفند است و تقدیم لایحه بودجه اتفاق افتاده است، حال اگر ما بخواهیم این موضوع را موکول به آخر اسفند کنیم وضعیت چه می‌شود؟

ابوترابی‌فرد یادآور شد:‌ در جلسه هیئت رئیسه حتی در این رابطه بحث شد که اگر معاون رئیس‌جمهور آماده ارائه گزارش باشد آیا مجلس می‌تواند استماع کند که نظر اکثر اعضا آن بود که طبق ماده صریح قانون برنامه این کار باید توسط رئیس‌جمهور انجام شود و نمی‌توان آن را به شخص دیگری تفویض کرد.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: اینکه رئیس‌جمهور برای ارائه گزارش به مجلس نیامده است یعنی از قانون برنامه تخلف کرده است اما بعد دیگر قانون، ارائه بودجه است که با توجه به تقدیم آن به هیئت رئیسه، ما نیز باید آن را اعلام وصول کنیم.

ابوترابی‌فرد در ادامه با تاکید بر اینکه تمامی تذکرات و اخطارهای نمایندگان سخنی حق و درست است، گفت: طبیعتا اگر قانون در کشور رعایت شود شان و منزلت کشور نیز حفظ می‌شود. طبیعتا عدم ارائه گزارش عملکرد برنامه توسط رئیس‌جمهور به توسعه کشور آسیب می‌رساند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اهداف برنامه باید در بودجه محقق شود، گفت: اگر اهداف برنامه در بودجه تعریف نشود حرکت قانون با خلل مواجه می‌شود و از طرفی به شان مجلس و نظام آسیب می‌زند اما از طرف دیگر باید به این موضوع توجه کرد که اگر کسی شان را رعایت نکرد ما نیز بر اساس آیین‌نامه نباید شان مجلس را رعایت کنیم؟ ما طبق آیین‌نامه به شان مجلس و چارچوب قانون احترام می‌گذاریم.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه هیئت رئیسه در چارچوب آیین‌نامه، بودجه و لایحه چند دوازدهم را دریافت کرده است، گفت: ما به رعایت شان مجلس اذعان داریم و از سوی دیگر به این موضوع نیز تاکید داریم که مجلس پیشگام رعایت رهنمودهای مقام معظم رهبری است. حال در چنین شرایطی که تمامی همکاران اصرار به انجام رهنمودهای رهبری و ارتقای سطح تعامل قوا و آرامش و امنیت روانی مردم را دارند باید خود نیز در چارچوب قانون عمل کرده و با الهام از رهنمودهای رهبری در راستای افزایش تعامل تلاش کنند.

ابوترابی‌فرد همچنین تاکید کرد که هرگز مجلس مقابله به مثل نمی‌کند و ارتقای سطح مجلس و دولت را در دستور کار دارد.

وی در پایان تاکید کرد که تحقق واقعی تعامل دولت و مجلس به نگاه مشترک آنها به قانون مرتبط است که اگر نگاه مشترکی نباشد زحمات نیز به نتیجه مطلوب دست پیدا نمی‌کند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: ابوترابی ، بودجه ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار