یك عضو مطالعات باستانشناسی شهرستان آشتیان گفت: 116 اثر و ظرفیت باستان شناسی از دوران پیش از تاریخ تا دوره اسلامی در این شهرستان شناسایی شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، غفور كاكا افزود: مطالعات باستان شناسی آشتیان در طی یكسال با مجوز پژوهشكده باستانشناسی كشور و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مركزی با اعتبار 90 میلیون ریال انجام شده است.

وی اظهار كرد: قدیمی ترین ظرفیت باستانی شناسایی شده در این مطالعات متعلق به محوطه تاریخی از دوره مس سنگی با قدمت حدود شش هزار و 500 سال است كه در بررسی های اولیه قابلیت بالایی از ابزار سنگی، اشیای سفالینه، اطلاعات زیستی، رفتاری و معماری آن دوران است.

كاكا بیان كرد: سفالینه های باستانی شهرستان آشتیان بلحاظ اهمیت و قدمت با نمونه سفال های كشف شده دوران مس سنگی در چشمه علی ری و فلات مركزی ایران تطابق دارد.

وی توضیح داد: یافته های این بررسی ها بویژه در دوران اشكانیان و ساسانیان شاخص است و در قالب آتشكده ها، ابنیه و محوطه های تاریخی از غنای بالایی برخوردار است.

وی اظهار كرد: شناخت ویژگی های باستان شناسی ابنیه و آثار دوره ساسانی و اشكانی شهرستان آشتیان از نظر پیوند فرهنگی این آثار با نمونه های باستانی مناطق زاگرس مركزی و فلات مركزی ایران حائز اهمیت است.

كاكا ادامه داد: با توجه به اهمیت محوطه های باستانی سناسایی شده پیشنهاد كاووش، لایه نگاری و گمانه زنی آنها داده شده است.

وی ادامه داد: بخشی از مطالعات بررسی باستانی آشتیان به ظرفیت های دوره اسلامی اختصاص دارد كه این حوزه مجموعه ای از ابنیه تاریخی شامل خانه های اعیانی، حمام های قدیمی، بازارها، مساجد و اماكن عمومی با كاربری های متنوع را شامل می شود.

كاكا عنوان كرد: پیش از این در سال 75 فصل محدودی از شناسایی ظرفیت های باستان شناسی در آشتیان انجام شده بود كه در مطالعات مذكور چهار عنوان باستانی در دوران پیش از اسلام و اسلام را شامل می شد./س

برچسب ها: آثار ، باستانی ، آشتیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.