اسب اصيل تركمن با قامت برافراشته، گردن دراز، گوش هاي بلند، سر كوچك و پوزه اي زيبا، دم بلند و ساق هاي كوچك و مقاوم به آساني از ديگر نژادهاي اسب قابل تشخيص است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، مردم تركمن و ديگر اقوام خراسان شمالي، به واسطه خاستگاه فرهنگي موجود در اين منطقه و علاقه وابستگي ذاتي از گذشته هاي دور به پرورش اسب توجه ويژه اي داشته و همواره در مناسبت ها و مراسم فرهنگي، برگزاري مسابقه هاي اسب سواري را مورد توجه قرار داده اند.

در حال حاضر وجود مهم ترين نژادهاي اسب بومي ايراني همچون نژاد كرد، تركمن، دره شوي و كاسپين زمينه مناسبي را براي سرمايه گذاري در پرورش اسب به وجود آورده كه ضرورت جلوگيري از تخريب بهترين و ارزشمندترين ذخاير ژنتيكي و انجام تحقيقات شجره اي درباره اسب ايراني را بيش از پيش آشكار كرده است.

اسب، حيواني زيبا و نجيب است كه از قرن ها پيش در خدمت بشر بوده است.

هوش، ذكاوت، اصالت و نجابت، قدرت و مقاومت و همچنين حق شناسي و فرمانبرداري از ويژگي هاي برجسته اين حيوان است.

خاستگاه اصلي اسب ترکمن، دهستان تركمن نشين جرگلان در 100 كيلومتري شمال بجنورد، مركز استان خراسان شمالي است. حدود يكهزار راس اسب اصيل تركمن در استان خراسان شمالي وجود دارد كه زمينه خوبي را براي تكثير و صدور آن به ديگر كشورها فراهم كرده است.

اما در برخي استان ها مانند استان هاي خراسان شمالي و گلستان نژاد اسب تركمن از ديگر نژادهاي اسب ايراني گوي سبقت را ربوده است. جالب است بدانيد هر اسب تركمن كه در دنيا به عنوان بهترين نژاد اسب سواركاري شناخته شده معادل يك اشتغال زايي است كه در شرايط كنوني با توجه به توسعه صادرات اسب ايراني و احداث و راه اندازي ميدان هاي اسب سواري در استان هاي گلستان و خراسان شمالي اشتغال زايي به ازاي هر اسب تركمن به 2 نفر افزايش يافته است./س

برچسب ها: اسب ، ترکمن ، زیبا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.