رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست تبیین هویت بیداری اسلامی در دهلی نو با بیان اینکه مسلمانان در گذشته تمدن شکوفایی داشته اند گفت: باید از تجربه گذشته در جهت ایجاد هم افزایی میان مسلمانان استفاده کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش تبیین هویت بیداری اسلامی که در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و با حضور علما و روحانیون شیعه و اهل سنت هند برگزار شد با اشاره به اهمیت موضوع بیداری اسلامی در دنیای اسلام گفت: اگر به تحولات دنیای معاصر نگاه کنیم باید قبول کرد که در شرایط حساس و سرنوشت‌سازی قرار داریم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که شرایط امروز دنیا با دهه‌های قبل متفاوت است افزود: به خوبی دیده می‌شود که مسلمانان در حال تغییرند و شرایط خود را درک کرده ولو به دنبال آن هستند که زندگی فردی و اجتماعی خود را براساس تعلیمات اسلام تطبیق دهند که این مساله امری نویدبخش و حیات مجددی برای اسلام خواهد بود.

وی با اشاره به شکوفایی تمدن اسلامی در سده‌های گذشته ادامه داد: این شکوفایی تمدن اسلامی از صدر اسلام آغاز شده و سبب شد امپراتوری ساسانیان و امپراتوری رم از هم بپاشند ایران که امپراتوری ساسانی بود اسلام را پذیرفت و در حوزه امپراتوری رم نیز اسلام تا نزدیکی دروازه‌های فرانسه امروزه پیشرفت کرد.

رئیس قوه مقننه با بیان این که پس از طی این دوره پیشرفت تمدن اسلامی افول کرد گفت: این تمدن ارزشمند که تمدن و پیشرفت‌های جاهای مختلف را کسب کرده بود ولی هم اکنون به سمت افول به پیش می‌رود.

وی با بیان این که شرایط امروزه جهان اسلام مجددا به سمت بیداری در جریان است تصریح کرد: مسلمانان باید از تجربه گذشته خود استفاده کرده و نکات منفی و مثبت قبل را بشناسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که تمدن اسلامی چند شاخصه مهم داشت یادآور شد: نخستین ویژگی تمدن ارزشمند مسلمانان در گذشته اتحاد مسلمانان در صدر اسلام بود. در آن زمان تا این حد میان مسلمانان تفرقه نبود و برادری حاکم بود.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان این که فرق مختلف اسلامی هم اکنون در اصول اختلاف ندارند و اختلافات‌شان در فروعات نیز جزئی است تصریح کرد: علامه طباطبایی در کتاب خود بر این نکته اشاره کرده و اختلاف نداشتن مسلمانان در اصول و جزئی بودن اختلافات‌شان در فروعات را یادآور شده است.

وی با بیان این که اصل وحدت مسلمانان در صدر اسلام ترقی آنها را در پی داشته است ادامه داد: علت دیگر پیشرفت تمدن اسلامی اصل مجاهد بودن مسلمانان بود آنها برای اسلام زحمت می‌کشیدند و جهاد می‌کردند ولی مجاهدت واقعی نه این چیزهایی که این روزها می‌بینیم .

عضو کمیسیون شوراها و اموری داخلی کشور مجلس به علت بعدی موفقیت مسلمانان در تمدن اسلامی اشاره و تصریح کرد: اهل علم بودن مسلمانان یکی دیگر از علل پیشرفت آنان است . در کتاب تاریخ تمدن اسلامی آمده که مسلمانان علم را از همه جا فرا می‌گرفتند و خود بر آن چیزی می‌افزودند چرا که پیامبر گرامی اسلام فرمود دانش راستین و حقیقی گمشده مومن است.

عضو فراکسیون اصولگراین رهروایان ولایت مجلس سپس به توفیقات مسلمانان در بخش‌های مختلف علمی پرداخت و گفت: مسلمانان فلسفه، منطق، طب و ریاضیات را از یونانیان فرا گرفتند. تاریخ، موسیقی و ستاره‌شناسی را از ایرانیان و طب هندی، حساب، نجوم و موسیقی را از هندی‌ها و شیمی و علم تشریح را از مصری‌ها یاد گرفتند.بنابراین هر جا علم بود مسلمانان به آن سمت می‌رفتند که با سه عنصر وحدت، اهل مجاهدت بودن و یادگیری علوم مختلف تمدن اسلامی پیشرفت کرد.

نماینده مردم قم در مجلس سپس به تشریح دلایل افول تمدن اسلامی پرداخت و ادامه داد: غربی‌ها ابتدا با تفرقه افکنی میان مسلمانان برای نابودی تمدن اسلامی تلاش کردند. زمانی که عثمانی‌ها بر بخش‌های زیادی از جهان اسلام حکومت می‌کردند انگلیسی‌ها میان عرب‌ها آمدند و به آنها گفتند شما چرا تحت حکومت ترک‌ها هستید خود بیایید تمدن عربی ایجاد کنید سپس که امپراتوری عثمانی فرو پاشید دیگر حتی امپراتوری عربی هم ایجاد نکردند.

به گفته لاریجانی دومین نکته‌ای که تمدن اسلامی افول کرد ترویج دنیاطلبی میان حکام اسلامی از سوی دشمنان اسلام بود آنها فکر جهاد را از حاکمان ملل اسلامی گرفتند و در نتیجه زندگی مرده‌ای پیدا کردند. شهید مطهری در مقاله‌ای درباره زنده بودن ملت‌ها می‌گوید خیلی انسان‌ها هستند که راه می‌روند و زندگی می‌کنند ولی حیات واقعی ندارند بنابراین حیات واقعی را باید با توجه به قرآن و سنت کسب کرد.

رئیس مجلس نهم به یکی دیگر از شگردهای غربی‌ها در اضمحلال تمدن اسلامی اشاره و تصریح کرد: آنها این نکته را ترویج کردند که مسلمانان ملت دست سوم هستند و پیشرفت و تکنولوژی فقط برای غربی‌ها و مسلمانان باید عقب افتاده بمانند هم اکنون هم این تفکر در غربی‌ها وجود دارد و نمی‌خواهند مسلمانان پیشرفته باشند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان این که در حال حاضر مسلمانان با تجربه پیشین خود به دنیای جدید ورود کرده‌اند گفت: مسلمان‌ها می‌خواهند پیشرفت کنند و برای دستیابی به آن باید با استفاده از تجربه قبلی، وحدت اسلامی را میان خود زنده کنند.

لاریجانی سپس به وجود وحدت در میان مسلمانان اشاره کرد و گفت: مسلمانان همه یک کتاب آسمانی، یک قبله دارندکه همگی پنج بار در روز به سوی او نماز می‌خوانند. همچنین پیامبرشان نیز یکی است پس چرا باید میان آنهااختلاف وجود داشته باشد.

وی گفت: دشمنان اسلام دارند اختلافات میان مسلمانان را دامن می‌زنند در حالی که هیچ کدام از فرقه‌های مختلف اسلامی از اهل سنت، شیعه و اهل حقیقت اختلافی میان‌شان نیست.

لاریجانی با بیان این که عده‌ای در دنیا به راه افتاده‌اند و یکدیگر را تکذیب می‌کنند که مساله خطرناکی است افزود: برخی از مسلمانان به جای آن که به سمت کفار شمشیر بزنند خود را می‌زنند در حالی که امام خمینی همواره بر وحدت تاکید می‌کرد و به شیعیان می گفت که در مکه و مدینه به سنی‌ها اقتدا کنید و با آنها نماز بخوانید فکر ایشان وحدت آمیز بود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز همین تفکر ایجاد وحدت میان مسلمانان را تبلیغ می کند ادامه داد: اگر امروز از انقلاب مردم تونس، مصر و دیگر کشورهای اسلامی با اینکه سنی هستند حمایت می کنیم به این دلیل است که انقلاب آنها را انقلابی اسلامی و واقعی می دانیم.

نماینده مردم قم در مجلس نهم با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران تفکر جهاد را ترویج کرد ادامه داد: تمدن اسلامی در دنیای امروز بدون هزینه به دست نخواهد آمد اگر رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه شکست خورد به خاطر مجاهدت حزب الله بود اگر این رژیم در غزه شکست خورد به دلیل مجاهدت حماس بود وگرنه چه بسیار طرح های صلح عرب ها و صهیونیست ها وجود داشت که همگی شکست خوردند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مسلمانان باید به موضوع علم و تکنولوژی بها دهند ادامه داد: امروز جهان اسلام پیشرفت های علمی زیادی کرده و مسلمانان اگر به جای تفرقه امکانات خود را به هم نزدیک کنند انقلاب بزرگی به وجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای اسلامی تکنولوژی های بزرگی دارند افزود: در ایران تکنولوژی های نوین به خصوص هسته ای پیشرفت چشمگیری داشته است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به تحریم های غرب علیه ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی افزود: امام خمینی فرمودند ایرانیان باید روی پای خود بایستند لذا جوانان ایرانی به سمت تکنولوژی های پیشرفته رفتند همچنین در کشورهای دیگر اسلامی نیز مانند ترکیه و یا هند پیشرفت های خوبی شده است که کشورهای اسلامی باید یکدیگر را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه بهترین ظرفیت ها از نظر تکنولوژی دردنیای اسلام است گفت: باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود ولی یکی از مشکلات جهان اسلام تفرقه میان مسلمانان است که از ظرفیت های خود به صورت هم افزا استفاده نمی کنند.

لاریجانی با بیان اینکه در سال های اخیر پیشرفت هایی در مسلمانان ایجاد شده افزود: با این حال مزاحمت های زیادی نیز از طرف دشمنان اسلام وجود دارد که گاهی به بهانه مسائل تکنیکی برای یک کشور ایجاد مزاحمت می کند که نمونه آن مسئله هسته ای ایران است.

وی ادامه داد: خودتان بهتر می دانید که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست اما غربی ها نمی خواهند کشورهای دیگر مانند ایران ترقی کنند و همان فکرگذشته که ملل اسلامی ملت هایی دست چندم باقی بمانند را ترویج می کنند و افسوس اینکه برخی کشورهای اسلامی به جای حمایت از ایران در کنار غرب می ایستند و یا حرف های دو پهلو می زنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تأکید بر اینکه ایرانی ها افراد شجاعی هستند و پای عقیده خود می ایستند همانگونه که در جنگ ۸ ساله تحمیلی ایستادند افزود: اما برخی کشورهای منطقه که هم اکنون کاهلی می کنند زمانی می فهمند که اشتباه کرده اند؛ مثل مشکلاتی که در سوریه ایجاد کرده و میان ملل اسلامی ایجاد اختلاف کرده اند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با تأکید بر اینکه ایران از ابتدا بر ایجاد دموکراسی در سوریه تأکید داشت گفت: ولی دموکراسی با تفنگ و آر.پی.جی ایجاد نمی شود باید مردم خود هوشیار باشند تا دموکراسی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه غربی ها با کمک برخی کشورهای منطقه در سوریه ایجاد بحران کرده اند و سبب شده اند تا عده زیادی از مسلمانان کشته و یا آواره شوند ادامه داد: غربی ها سر و صدا کردند که برای ایجاد دموکراسی در منطقه وارد سوریه شده اند در حالی که برخی کشورهای منطقه که رفیق آمریکا هم هستند حکومتی سلطنتی دارند ولی چرا آمریکایی ها روی برقراری دموکراسی در سوریه تمرکز کرده اند.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی ها تا روز آخر در مصر از مبارک حمایت کردند گفت: کسی این حرف ها را باور نمی کند و همه می دانند که غرب می خواهد میان مسلمانان تفرقه بیافکند و آنها را به هم مشغول کند ولی بیداری اسلامی سر باز کرده و مسلمانان بیدار شده و خواهان ایجاد تحول هستند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه غربی ها هم اکنون می خواهند با فشار اقتصادی سردمداران کشورهای انقلابی را به سمت دیگری بکشانند تصریح کرد: این تفکر اشتباه است چرا که حرکت اخیر ملت های اسلامی حرکتی بزرگ و پایدار است هر چند که باید برای آن هزینه داد.

وی با بیان اینکه ما از گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور مهم منطقه یعنی ایران و هند خوشحالیم و از آن استقبال می کنیم گفت: اسلام در هند بسیار ریشه دار است و چند کتابی که در اینجا رونمایی شد نشان می دهد چقدر علمای هند در زمینه شرح نهج البلاغه و تفسیر قرآن کتاب های زیادی نوشته اند بنابراین ریشه اسلامی دو ملت سبب شده تا آنها به هم نزدیک شوند ولی باید از این ظرفیت برای گسترش روابط استفاده کرد.

گفتنی است در ابتدای این مراسم از سه جلد کتاب کتابشناسی غدیر در هند، تفسیر مفسران در هندوستان و شارحان نهج البلاغه در هند که هر سه به زبان اردو و از انتشار جامعه المصطفی العالمیه و نوشته حجت الاسلام سید حسین حسن با حضور لاریجانی، نماینده ولی فقیه در هند، نماینده جامعه المصطفی العالمیه در هند، رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو و سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند و نیز تعدادی از علمای مسلمان هندی رونمایی شد.

همچنین علمای مسلمان هند با اهدای شال هندی از رئیس مجلس شورای اسلامی تکریم کردند.

گفتنی است پیش از سخنرانی لاریجانی در همایش تبیین هویت بیداری اسلامی که در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و با حضور علما و روحانیون شیعه و اهل سنت هند برگزار شد، محمد انصاری سفیر ایران در هند، رفیق احمد قاسمی رئیس جماعت اسلامی هند، سیدمحمد محسن تقوی امام جمعه مسجد جامع شیعیان دهلی نو و مکرم احمد امام جمعه مسجد فتح پوری دهلی نو در زمینه تبیین هویت بیداری اسلامی و نقش حفظ وحدت مسلمانان در گسترش آن سخنانی ایراد کردند./

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار