رييس فرهنگستان هنر در همايش هنرهاي آييني، «هنر» را نيك مردي و انسانيتي شمرد كه با همراه شدن فنون خاص «مَرد هنري» مي‌آفريند و دل‌ها را به تصرف درمي‌آورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي فرهنگستان هنر، همايش هنرهاي آييني با سخنراني رييس فرهنگستان هنر و اجراي موسيقي آييني گروه «وطن اوقلو» به سرپرستي «قدرت‌الله ميرزا پور» صبح امروز، سه شنبه، هشتم اسفند آغاز به كار كرد. در اين همايش كه با حضور استادان، دانشجويان، علاقه‌مندان و اصحاب رسانه در تالار ايران فرهنگستان هنر برگزار شد، استاد «محمد علي معلم دامغاني»، رييس فرهنگستان هنر به تشريح معناي هنر پرداخت و اظهار داشت: "هنر" به اعتبار فرهنگ ما ايرانيان، نيك مردي و انسانيت است و در واقع فنون خاص به دليل برجستگي آن عَلَم شده و به عنوان هنر شناخته مي‌شود و ذات مقدس پيامبر اكرم(ص) به صفت، هنري ترين نفسي است كه خداي تعالي آفريده چرا كه او از فتيان و جوانمردان بود.
وي با اشاره به اشعار و شواهدي كه در آثار گذشتگان آمده، افزود: هنر آنگاه تجلي مي‌كند كه در انسان شنونده و بيننده تصرف داشته باشد و مرد هنري در هر عرصه‌اي كه باشد آن است كه بتواند دل‌ها را در زمينه‌هاي شايسته به تصرف درآورد.
رييس فرهنگستان هنر، سپس در تشريح بيشتر اين مطالب به آيات و روايات قرآن اشاره كرد و افزود:خداوند در قرآن كريم به نون و قلم سوگند خورده، پس هر آنچه با قلم نوشته يا در سطرها به نگارش در مي‌آيد، مقدس است و در قرآن قصصي آورده كه تاريخ مشخصي ندارند كه كداميك تقدم بر ديگري دارند بلكه اين قصص را از باب عبرت آورده و در همه شان، قصه نيك مردان در مقابل بدكاران روايت شده است.
در ادامه شهاب پازوكي دبير علمي همايش به تشريح فعاليت‌هاي دبيرخانه «همايش‌ هنرهاي آييني در ايران» پرداخت و اظهار داشت : دبيرخانه علمي اين همايش از شهريور امسال تشكيل شد. اين دبيرخانه در سه محور مطالعاتي «چيستي هنرهاي آييني»، «رويكرد‌هاي تحليلي به هنرهاي آييني در ايران»، «مطالعات موردي هنرهاي آييني ايران» فراخوان خود را در دو بخش اصلي و دانشجويي منتشر كردكه در حدود 55 مقاله به بخش اصلي و 12 مقاله در بخش دانشجويي ارسال شد و از اين تعداد مقالات 23 عنوان مقاله براي چاپ و سخنراني برگزيده شد.
اين همايش در ادامه با اجراي موسيقي آييني گروه «وطن اوقلو» به سرپرستي قدرت‌الله ميرزاپور به همراه حسن‌علي ميرزاپور و حسن جوزلي بخش اول نشست تخصصي خود را آغاز كرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار