رئيس ديوان عالي كشور گفت: هر كس برخلاف مصلحت نظام حركت و از ولايت فقيه اعراض كند در نزد ملت انقلابي ايران منفور است و بداند كه در زمين دشمن وارد بازي شده است.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران،  جلسه هيات عمومي ديوان عالي كشور صبح امروز سه شنبه 8 اسفندماه به رياست آيت‌الله محسني گركاني برگزار شد.

در ابتداي اين نشست آيت الله محسني گركاني با قرائت حديث شريف نبوي ًعليكم بمكارم الاخلاق ، فان الله عز و جل بعثني بها و ان مكارم الاخلاق ان يعفوا الرجل عمن ظلمه و يعطي من حرمه و يصل من قطعه و ان يعود من لايعوده؛ بر شما باد به رعايت مكارم اخلاق كه خداوند مرا به آن مبعوث نمود و آن عبارتست از: اگر كسي كه به تو ظلم كند ( به جهت غرض شخصي) او را ببخش ، كسي كه تو را نسبت به چيزي محروم گرداند ، كمكش نما با كسي كه با تو قطع رابطه دوستي كرد ، رابطه دوستي داشته باش ، شخصي كه به ديدار تو نيامد ، به ديدارش برو ً گفت : اخلاق ، سازنده جامعه اسلامي است و منشاء خشونت‌ها از بي فرهنگي است.

وي تصريح كرد: دانشمندان علم اخلاق، اخلاق را به دو بخش نظري و عملي تقسيم نموده‌اند و اخلاق نظري، به معني دانستن و ادراك برنامه‌هاي اخلاقي، شناخت رذائل اخلاقي و فهم و شناخت صفات پسنديده و فضائل و كرامات اخلاقي است.

آيت‌الله محسني گركاني در توضيح معناي اخلاق عملي افزود: اخلاق عملي، بكار بستن دستورات اخلاقي پس از شناخت دانستني‌ها و مكرمت اخلاقي و عملياتي ساختن آنهاست و اينكه چگونه انسان‌ها رفتار عملي و گفتاري خود را با ارزش‌هاي اخلاق اسلامي تطبيق دهند وصفات زشت و پليدي‌هاي فرهنگ دشمنان را از خود دور كنند تا به يك انسان كامل و سعادتمند تبديل گردند.

وي در ادامه افزود : امام سجاد(ع)در كنار مزار جدش اميرالمومنين(ع) از خداوند تقاضا مي‌كند كه خدايا مرا از اخلاق دشمنانت دور بگردان( مفارقه ً لاخلاق اعدائك) كه اين گوياي جايگاه ويژه و اهميت اخلاق عملي در زندگي انسان‌هاست.

اين مقام قضايي كشور تاكيد كرد: گاهي انسان مي‌گويد كه ظلم بد است و عدالت خوب است كه اين همان اخلاق نظري است زيرا از يك قاعده كلي سخن گفته اما در مرحله ديگر و گامي ديگر، انسان مي‌گويد حال كه ظلم بد است چگونه اين ظلم را از خود دور كنم و خود را به عمل نيك و گفتار زيبا مزين كنم اين بستر اخلاق عملي است و انگيزه پيامبران الهي خصوصاً پيامبر اعظم، تزكيه و تهذيب انسان‌ها بوده است.

رئيس ديوان عالي كشور ادامه داد: مشكلات و گرفتاري‌هاي جامعه انساني از اينجا آغاز مي‌شود كه جامعه، تزكيه نشده است و اخلاق حسنه به فرهنگ عمومي جامعه تبديل نگرديده است، چنانكه امام راحل در درس اخلاق مي‌فرمودند: خطري كه از دانشمند تربيت نشده و تزكيه نشده بر بشر وارد مي شود ، از خطر مغول بالا تر است.

وي با تببين نقش محوري رهبري معظم نظام و لزوم اطاعت و پيروي آحاد مردم و مسئولين از معظم له تصريح كرد : اگر مردم عزيز ما و مسئولان ارشد نظام پيروي بي چون و چرا از رهبري نظام را محور زندگي اجتماعي و سياسي خود قرار بدهند، اتحاد عمومي كه يك شاخه مهم تربيت و فرهنگ عمومي است و منشاء اقتدار كشور است عملياتي مي‌شود و هيچ توطئه و آسيبي از ناحيه دشمن نمي‌تواند امنيت كشور را از بين ببرد و چشم فتنه درآورده مي‌شود و بي اثر مي‌گردد و فاصله انداختن بين مردم و رهبري را معدوم مي‌سازد.

آيت‌الله محسني گركاني افزود: هر كس برخلاف مصلحت نظام حركت كند و از ولايت فقيه اعراض كند در نزد ملت انقلابي ايران منفور است و بداند كه در زمين دشمن وارد بازي شده است.

رئيس ديوان عالي كشور خاطرنشان كرد: ما با وحدت و همدلي و پرهيز از تفرقه و فرقه گرايي و هم زيستي و دوستي مي‌توانيم مشكلات را حل كنيم و با استفاده از تجربه صاحب نظران و دل سوختگان انقلابي و وفادار به نظام از مراحل بحراني و تحريم ها عبور نمائيم و امنيت و آرامش اجتماعي را در جامعه فراگير نمائيم.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: رئیس ، دیوان ، عالی ، کشور ، گرکانی ، محسنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.