"حسين موسويان" یکی از اعضای اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در مقاله جديد خود تحت عنوان "آنچه كري بايستي در مورد ايران بداند" كه در نشريه "فايننشال تايمز" منتشر شده، از غرب مي خواهد که دست از تهديد و موضع گيري دوگانه در قبال جمهوري اسلامي ايران بردارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فايننشال تايمز، موسويان در اين باره با ابراز خوش بيني در مورد مذاكرات پيش روي ايران و قدرتهاي غربي در آلماتي مي نويسد "من با قطعيت مي گويم كه ادامه چنين مذاكره اي در آينده نيز امكان پذير است. طرح اين شائبه كه ايران خواهان مذاكره نيست يك سيگنال غلط است كه از سوي آنان يكه خواهان كارشكني در روند مذاكرات هستند فرستاده مي شود." 

موسويان در ادامه به تمايل كشورمان به ادامه مذاكره مي پردازد و مي گويد "بايستي توجه كنيم كه اوباما بدون مذاكره با ايران قادر به پيشبرد برنامه خود نيست. نكته دوم آنكه ايران مايل به ادامه مذاكرات است و نكته ديگر آنكه در صورتي كه مذاكرات به نتيجه مطلوب نرسد اين رژيم صهيونيستي خواهد بود كه باز ادعاهاي خود را مطرح خواهد كرد." 

وي در ادامه توصيه هايي را به دولت آمريكا و "جان كري" وزير امور خارجه آن كشور در مورد ايران و موضع گيري هاي آن كشور در اين باره دارد و مي افزايد "نخست آنكه، بايستي توجه داشت كه در طول 34 سال گذشته حاكميت و استقلال ايران همواره در معرض تهديد از سوي قدرتهاي بزرگ جهاني قرار داشته است. جنگ تحميلي هشت ساله در ايران در سالهاي 88-1980 نيز بر اين مسئله افزود. همين امر سبب شده تا ايرانيان در مقابل هرگونه تهديدي مقاومت نمايند. با اين حال مقام معظم رهبري در سخنراني اخير خويش به درستي فرمودند "در صورت ادامه تهديد و فشار از سوي آنان (كشورهاي غربي) چگونه امكان مذاكره وجود خواهد داشت؟" بعبارت ديگر تهران در صورتي راضي به مذاكره خواهد شد كه تهديدهاي غرب برداشته شوند." 

موسويان در ادامه با انتقاد از رفتارهاي دوگانه اوباما در قبال ايران مي افزايد "نكته دوم آنكه، استراتژي اوباما در مورد ايران همچون روساي جمهوري قبلي آمريكا دوگانه است. او از سويي ايرانيان را به مذاكره مستقيم دعوت كرده است كه در مقابل خصومت هاي خود را از طريق اعمال جنگ اقتصادي و حملات مخفيانه سايبري عليه ايران افزايش داده است. اين مسئله خود ذهنيت ايرانيان بيش از پيش تقويت مي كند كه دولت آمريكا در صدد تغيير رژيم در ايران است. مقام معظم رهبري ايران نيز در اين باره فرمودند كه اگر آمريكائي ها در سخن و در عمل دست از غير منطقي بودن بردارند با اقدام منطقي ايران مواجه خواهند شد." 

موسويان در ادامه مي افزايد "بنابراين جان كري و اوباما مي بايستي پيشنهادات بيشتري را به ايران ارائه دهند. آنان بايستي دست از استفاده از زبان زور و تهديد بردارند و ديگر اقدامات خصمانه در قبال ايران انجام ندهند. در اين جا مشخص است كه تنها ديپلماسي كارآمد خواهد بود." 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار