کارشناس دفتر ساماندهي و توانمندسازي امور کشاورزي و آب اتاق بازرگاني گفت: در تامين نهاده هاي مورد نياز براي صنايع دام و طيور به خارج از كشور وابسته ايم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عباس کشاورز در همايش علمي و تخصصي ارزيابي امنيت غذايي کشور به تصريح عملكرد بخش كشاورزي از ابتداي برنامه چهارم تا سالجاري پرداخت و اظهار داشت: به طور کلي اگر 80 تا 85 درصد از يک محصول در داخل توليد شود، نبايد نگران توليد آن محصول بود.

کارشناس دفتر ساماندهي و توانمندسازي امور کشاورزي و آب گفت: توليد گندم که در برنامه اول تا 82 درصد به داخل وابسته بود و درخشان ترين دوره خود را در برنامه سوم گذراند، در برنامه چهارم با تلاطم همراه بود.

وي با اشاره به اينکه در توليد برنج تا 60 درصد خودکفا هستيم، خاطر نشان كرد: توليد اين محصول روند کاهنده اي دارد.

کشاورز تصريح کرد: در توليد سيب زميني به جز سال هاي 86-85 که مشکلاتي در اين بخش ايجاد شد، ايران جزء صادرکنندگان به حساب مي آيد. درباره شکر نيز با توجه به سرمايه گذاري هاي انجام شده انتظار مي رفت به خوداتکايي دست يابيم اما عليرغم اينکه در برنامه چهارم تا 85 درصد نياز خود را توليد مي کرديم، وضعيت توليد اين محصول در حال حاضر چندان مطلوب نيست.

به گفته وي وضعيت ايران در توليد دانه هاي روغني را بسيار شکننده است.

كشاورز ادامه داد: ايران در گذشته از نظر توليد حبوبات يک کشور داراي مزيت نسبي بود. تا سال 81-80 ميزان توليدات بيش از 130 درصد بود اما در برنامه چهارم اين توفيق وجود نداشته است.

کارشناس دفتر ساماندهي و توانمندسازي امور کشاورزي و آب، روند توليد گوشت قرمز، شير و مرغ را روندي ثابت و افزاينده دانست و افزود: اما متاسفانه در تامين نهاده هاي مورد نياز براي صنايع دام و طيور به خارج وابسته هستيم.

وي ادامه داد: از نظر ذرت 60 درصد و به لحاظ جو نيز بين 10 تا 40 درصد به خارج وابسته هستيم. توليد کنجاله نيز وضعيت اسفباري دارد.

کشاورز با اشاره به وقوع خشکسالي ها که در روند توليد ايران تاثير منفي داشته، بيان داشت: اگرچه از نظر علمي اين استدلال پذيرفته نيست اما در سال 87 يک خشکسالي استثنايي در ايران رخ داد و توليد را تحت تاثير قرار داد.

کارشناس دفتر ساماندهي و توانمندسازي امور کشاورزي و آب با اشاره به اينکه سرانه واردات در ايران رو به افزايش است، اظهار داشت: متوسط سرانه واردات در برنامه اول حدود 143 گرم بوده است.

وي افزود: در برنامه دوم مقدار واردات به 161 کيلوگرم رسيد ولي در طي سال هاي برنامه با نوسانات افزايشي مواجه و مقدار آن در سال آخر برنامه به 191 کيلوگرم رسيد.

به گفته کشاورز ميزان متوسط سرانه واردات در برنامه سوم توسعه 157 کيلوگرم بوده است.
وي خاطر نشان ساخت: متوسط سرانه واردات برنامه چهارم توسعه حدود 191 کيلوگرم بوده است. در سال هاي 89 و 90 نيز سرانه واردات به ترتيب 199 و 173 کيلوگرم بوده است.

کارشناس دفتر ساماندهي و توانمندسازي امور کشاورزي و آب بيان داشت: ميزان متوسط واردات در 9 ماهه ابتداي سال جاري 283 کيلوگرم برآورد مي شود که به نظر مي رسد بخشي از افزايش آن ناشي از سياست ذخيره سازي باشد.

وي خاطر نشان ساخت: ميوه از جمله کالاهايي است که از برنامه چهارم واردات آن چشمگير بوده است. اميدواريم اين پديده مديريت شود.

کشاورز با اشاره به اينکه بررسي آمارهاي 23 سال گذشته و تراز وزني تفاوت واردات و صادرات نشان مي دهد که تراز تجاري ايران طي اين سالها روند مشخصي نداشته است، گفت: در برنامه اول اين تراز 7.1 و در برنامه هاي دوم، سوم و چهارم به ترتيب به 8.5، 8.6 و 10.5 ميليون تن رسيده است.

وي متوسط تراز تجاري در سال هاي 89، 90 و 9 ماهه ابتداي سال جاري را 11 ميليون تن اعلام کرد.

کارشناس دفتر ساماندهي و توانمندسازي امور کشاورزي و آب کسري تراز تجاري در برنامه اول را به طور متوسط حدود دو ميليون دلار دانست و افزود: در برنامه دوم تغييرات روند مشخصي نداشته و به طور متوسط کسري تراز تجاري به يک هزار و 874 ميليون دلار مي رسد.

وي ادامه داد: متوسط کسري تراز تجاري برنامه سوم به يک هزار و 145 ميليون دلار و در برنامه چهارم به سه ميليون دلار رسيده است.

كشاورز در پايان ابراز اميدواري كرد ، اين گزارش مورد توجه مسئولان قرار گرفته وياري دهنده مسئولان براي بهبود تغذيه و ارايه آمار دقيق از ميزان توليد و سرانه مصرف محصولات كشاورزي در كشور باشد.
برچسب ها: کشاورزی ، نهاده ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار