بانک مرکزي امسال با بررسي وضعيت بازار اقدام به تامين نيازهاي خرد از طريق پيش فروش سکه در کشور کرده است.

پيمان قرباني مدير کل سياستهاي اقتصادي بانک مرکزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: دليل ورود بانک مرکزي به موضوع پيش فروش سکه اين بار براي تامين نيازهاي خرد مردم است که بر اين اساس صفهاي پنج سکه تمام بهار و 10 سکه نيم بهار را براي دريافت از طريق شعب منتخب بانک تجارت به مرحله اجرا گذاشتيم.

وي تصريح کرد: پيش فروش سکه در سال جاري به هيچ عنوان مانند پيش فروش سال گذشته نيست يعني اينکه  امسال پيش فروش سکه مربوط به تامين نيازهاي خرد است در حاليکه سال گذشته هر کس ميتوانست با انجام ثبت نام براي پيش فروش سکه هر تعداد سکه مورد نياز خود را از طريق شعب بانک ملي دريافت کند.

مدير کل سياستهاي اقتصادي بانک مرکزي ادامه داد: در رابطه با موضوع پيش فروش سکه بانک مرکزي وئضعيت بازار را تحليل کرده ضمن آنکه در اين رابطه ذخاير بانک مرکزي ارزش گذاري شده اين در حالي است که دلايل اجراي طرح پيش فرش سکه در سال گذشته و شيوه اجرا آن کاملا با شرايط پيش فروش امسال سکه متفاوت بوده و اينکه سکه طلا  پيش فروش شده از ضريب امنيتي بسيار بالاي نسبت به گذشته برخوردار است.

قرباني عنوان کرد: دليلي وجود ندارد که بانک مرکزي ذخاير خود را به صورت ارزان قيمت صرفا به خاطر خوشايند يک عده وارد بازار کند زيرا اين سکه‌هاي طلا ذخاير کشور هستند و بايد از آنها حفاظت شود.

قرباني با بيان اينکه دلايل نوسان در بازار آزاد سکه مربوط به پارامترهاي متفاوت است اظهار داشت: از روز گذشته که قيمت قطعي پيش فروش سکه اعلام شد بايد در نظر داشته باشيم که قيمت انس جهاني طلا در بازارهاي جهاني افزايش يافته که اين افزايش قيمت جهاني طلا نقش مهمي در کنار نوسانات دلار بر روي تحولات بازار آزاد سکه دارد و اين موضوع به هيچ عنوان مربوط به پيش فروش سکه نيست.

مدير کل سياستهاي اقتصادي بانک مرکزي  ادامه داد: قيمت سکه در سال گذشته وضعيت حبابي بوده و بانک مرکزي در قيمت‌گذاريهاي خود توجه به بازار آزاد را در کنار اينکه آيا شرايط فعلي بازار حبابي است يا نه مورد توجه جدي قرار مي دهد.

وي افزود: امسال بر خلاف سال گذشته وضعيت بازار سکه به هيچ عنوان حبابي نيست و همان طور که گفته شد صرفا دليل ورود بانک مرکزي به اجراي پيش فروش جديد سکه تامين نيازهاي خرد است.

قرباني در خصوص نرخ ماليات بر ارزش افزوده اخذ شده در اين مرحله از پيش فروش سکه اظهار داشت: در اين دوره ماليات بر ارزش افزوده بر اساس قيمت قطعي اعلام شده و در زمان عرضه قطعي سکه به متقاضيان برآورد و از آنها دريافت مي‌شود و مستقيما به حساب سازمان امور مالياتي واريز مي شود.

وي در خصوص امکان اجراي شدن ثبت نام اينترنتي براي پيش فروش سکه اظهار دشت: ما سامانه خود را بهينه سازي کرده سال گذشته در اين مقطعه چنين سامان‌ه‌اي وجود نداشت.

 وي ادامه داد: در اين مقطعه بر اساس بررسيهاي انجام شده پيش‌بيني شد که فروش اينترنتي براي برخي از هم‌وطنان سخت است به همين علت پيش فروش سکه در اين مرحله کاملا به صورت حضوري بوده اما سامانه بانک مرکزي آماده ثبت‌نام پيش فروش اينترنتي سکه است./ع
برچسب ها: پیش فروش ، سکه ، اینترنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار