سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کاشان از پایان طرح بازسازی و مرمت مسجد جامع روستای جوینان از توابع این شهرستان خبر داد.

« حسین یزدانمهر» در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان اظهار داشت: این طرح مرمت و بازسازی با هزینه ای بالغ بر چهارصد و چهل میلیون ریال از محل اعتبارات ملی طی 4 ماه اجرا شد.

وی برچیدنِ شیروانی روی بام،کندن لایه های فرسوده وتخلیه کردن کوناله ها و سبک سازی بام،استحکام بخشی ودوغاب ریزی با گچ کف مال بر روی گنبدها،برچیدن پالانه خشتی فرسوده ،اجرای پالانه با آجر لفتون و ملات گچ بر روی گنبدها،اجرای قیدبندی،اجرای پوکه ریزی جهت شیب بندی بام و پلاستر سیمان روی آن را از کارهای مرمتی در این مسجد برشمرد و افزود: اجرای ایزوگام درجه یک روی بام،تراشیدن بدنه های خارجی،اصلاح دورچینی بام،ساخت خرپشته بام و اجرای ناودان چوبی باروکش گالوانیزه از دیگر اقدامات بازسازی این مسجد تاریخی است.

به گفته وی،قدمت مسجد تاریخی روستای جوینان یکی از روستاهای کوهپایه ای بخش قمصر شهرستان کاشان با بنای مستطیل شکل دارای قسمت های تاریخی و بخش های جدید الاحداث در پیرامون آن متعلق به قرن ششم و هفتم ه.ق است.

یزدانمهر تصریح کرد: بخش قدیمی مسجد شامل شبستان با پوشش سقف آن به صورت طاق و چشمه با شش دهانه و نیم طبقه های فوقانی(کمرپوش ها) به صورت غرفه در جنوب و غرب شبستان احداث شده اند که دارای 4 ستون هشت ضلعی منفرد قطور در دو ردیف و در مرکز مسجد است.

گفتنی است این بنای تاریخی در تاریخ 24/12/1383 به شماره 11573در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است./س

برچسب ها: مرمت ، مسجد ، جامع ، روستای ، جوینان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن از جوینان
۰۱:۱۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
روستای ما هم قشنگه.هم خوش آب و هوا و هم مردم مهمان نوازی داره حتما حتما یه سفر به روستای جوینان بیاید..
Iran (Islamic Republic of)
محسن از جوینان
۰۱:۱۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
روستای ما هم قشنگه.هم خوش آب و هوا و هم مردم مهمان نوازی داره حتما حتما یه سفر به روستای جوینان بیاید..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
باسلام روستای سرسبز جوینان خیلی زیباست حتما به اونجا سر بزنید