کار‌شناس واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: مصرف نمک دریا عوارض جبران‌ناپذیری در درازمدت بر سلامتی انسان دارد.


لیلا شورورزی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد افزود: ید یکی از عناصر شیمیایی موجود در طبیعت و جزء هالوژن‌ها است و دارای ۳۰ ایزوتوپ که تنها یکی از آن‌ها پایدار و نسبتا واکنش‌پذیر است.
وی بیان داشت: یدی که از راه غذا وارد بدن می‌شود به پروتئین‌های سرم و به‌ویژه آلبومین متصل می‌شود و مازاد یدی که به پروتئین‌ها متصل نشده باشد از طریق ادرار دفع می‌شود.
کار‌شناس واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: در تصفیه نمک فقط مواد زاید گل و لای، گچ، آهک و فلزات سنگین شامل سرب، آرسنیک و... که برای سلامتی مضر است، حذف می‌شود.
شورورزی ادامه داد: در نمک دریا میزان ناخالصی‌های یاد شده بسیار بالا است و عوارضی به‌دنبال دارد.
وی خاطرنشان کرد: ادعا می‌شود نمک دریا علاوه‌بر ید حاوی سایر ریز مغذی‌ها هم هست در حالی که با عمل تصفیه این ریز‌مغذی‌ها نیز از بین می‌روند.
کار‌شناس واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: نمک تصفیه شده یددار دارای مقادیر کلسیم و منیزیم است که مطابق با استاندارد مربوطه معین می‌شود و با توجه به دریافت این عناصر از سایر مواد غذایی چنانچه میزان بیشتری از این طریق دریافت ‌شود در جذب سایر عناصر مانند آهن اختلال ایجاد می‌کند.
شورورزی گفت: ادعا می‌شود مصرف نمک دریا عوارض مصرف نمک یددار تصفیه شده بر فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی را ندارد در حالی که منبع استخراج نمک از هر مکانی که باشد نکته قابل توجه مصرف آن در محدوده توصیه شده است.
وی اظهار کرد: مقدار مصرف نمک در زنان باردار، بیماران دارای فشار خون بالا و بیماران قلبی عروقی باید تحت کنترل باشد ضمن اینکه اثرات جانبی نمک صرف نظر از دریایی یا معدنی‌بودن در سلامتی یکسان است.
شورورزی اضافه کرد: نمک‌های تصفیه یددار با وجود ادعای موجود، اثر سویی بر روی کیفیت غذا ندارد و استفاده از آن در مراحل پایانی پخت غذا برای باقی‌ماندن بیشتر میزان ید توصیه می‌شود.  /س
برچسب ها: مصرف ، نمک ، دریا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.