بيماري مالاريا يك نوع بيماري انگلي خوني است اين انگل بخشي از دوره زندگي خود را در بدن پشه اي به نام آنوفل مي گذراند و از طريق نيش پشه هاي ماده به انسان منتقل مي شود.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان هرمزگان در كميته حذف بيماري مالاريا با اشاره به آمار 11 ماهه سالجاري گفت: تا ششم اسفند ماه سالجاري موارد مثبت مالاريا در استان هرمزگان 143 مورد گزارش شده است كه 62 درصد نسبت به سال گذشته كاهش يافته است.

دكتر محمود حسين پور افزود: از اين تعداد 116 مورد غير ايراني و 27 مورد ايراني بوده است  كه بيشترين موارد مثبت در شهرستان هاي بندرعباس ، جاسك و بندرلنگه گزارش شده است.

وی با اشاره به اين نكته كه اقداماتي بسيار ارزنده در كاهش موراد مثبت مالاريا در سالجاري شده است ، تصريح كرد :اقداماتي در زمينه  ناقل در مناطق پر خطرشامل سمپاشي ، توزيع پشه بندآغشته به حشره كش ،لاروكشي ، تقويت بيماريابي فعال از جمعيت هاي پرخطر صورت گرفته است.

وي ياد آور شد: كاهش انتقال محلي از سال 1387 كه 85 درصد بوده است با تلاش و پشتكار به 18 درصد در سال 90 رسيده است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان  با توجه به مليت موارد مثبت مالاريا در سالجاري ياد آور شد: 34 مورد مثبت مالاريا تبعه افغانستان ، 82 مورد تبعه پاكستاني و 27 مورد مثبت مالاريا مربوط به ايراني مي باشد.

حسين پور با اشاره به آمار 4 موردي بيماري مالاريا نوع فالسيپارم در 11 ماهه سالجاري در استان هرمزگان خاطر نشان كرد: اميدواريم با توجه به تمهيدات صورت گرفته در سال آينده موارد فالسيپارم را در استان هرمزگان به صفر برسانيم. /ح
برچسب ها: مالاریا ، بیماری ، انگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار