معاون بهبودتولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: درصورت عدم عرضه به موقع پیاز به بازار مصرف، پیازکاران شهرستانهای اسکو، بناب و عجب شیر متضرر می شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، ایرانی فام با اشاره به نزدیكی طرح استمرار و سرازیری پیاز تولیدی استانهای گرمسیر حداكثر تا ده روز آینده و باقی ماندن حدود 5 هزار و500 تن پیاز در انبارهای استان گفت: با توجه به افزایش قابل توجه قیمت پیاز در بازارهای داخلی، اگر پیازكاران در یک هفته آینده اقدام به فروش پیازهای انبارشده نكنند علاوه بر كاهش قیمت، موجب ضایعات محصول شده و متضرر خواهند شد.

وی با بیان اینکه كشاورزان بایستی با فروش بموقع پیازهای انبار شده، ضمن كسب درآمد مناسب سعی كنند حداكثر تا نیمه اول ماه جاری محصول خود را به بازار مصرف عرضه كنند افزود: اگر کشاورزان بموقع محصولشان را به بازار عرضه نکنند با سرازیر شدن تولید زمستانه پیاز مناطق جنوب، بزودي بازار اشباع شده و از این طریق تولیدکنندگان آسیب خواهند دید.

ایرانی فام با اشاره به افزایش قیمت پیاز در میادین میوه و تره بار گفت: جهت کاهش قیمت پیاز ، فعلاً صادرات محصول پیاز متوقف شده است ولی بایستی تاکید کنیم که لغو صادرات پیاز در صورتی که مازاد مصرف در استان وجود دارد چاره کاهش قیمت آن نیست.

وی دلالان بازار پیاز را عامل اصلی گرانی های اخیر در بازار عنوان نموده و افزود: آشفته کردن بازار از سوی دلالان موجب گرانی قیمت‌ها ، فشار بر مصرف‌کننده و در نتیجه پولدار شدن سود‌جویان که آفت اقتصاد است را فراهم می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با تأکید بر اینکه محصولی که توانسته علاوه بر تأمین مصرف داخل به ارزآوری برای کشور نیز موفق شود نباید درگیر سودجویان و نوسانات قیمت شود افزود: افزایش قیمت پیاز در صورتی که کمبودی در کشور وجود ندارد جای بحث داشته و لذا به جهت اینکه تنظیم بازار محصولات کشاورزی فعلاً خارج از حوزه بخش کشاورزی بوده و لذا این سازمان عملاً نمی تواند در این خصوص در عرصه بازار ، مانوری انجام دهد.

وی یکی از دلایل افزايش قيمت را بارشهای پراکنده بهمن ماه در مناطق جنوبی کشور و به تبع آن عدم برداشت به موقع محصول پیاز در این مناطق عنوان نموده و افزود: در صورت ورود پیاز از مناطق جنوبی کشور قطعاً صاحبان پیازهای انبار شده هم از نظر کاهش قیمت و نیز به لحاظ ضایع شدن محصولاتشان متضرر خواهند شد.

ایرانی فام از كشاورزان و تولیدكنندگان استان برای رعایت الگوی كشت به جهت محدودیت منابع آبی و كنترل سطح زیركشت محصولاتی همچون پیاز در سال آتی خواست با رعایت الگوی كشت اقدام به كشت سایر محصولات با نیاز آبی كم مثل كلزا و گلرنگ اقدام كنند تا ضمن استفاده بهینه از آب موجود و كسب درآمد بیشتر، در تامین مواد اولیه روغن نباتی نیز نقش بسزایی داشته باشند.

وی از صادرات پیاز مازاد بر مصرف استان به 6 کشور عراق، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، کویت و قطر خبر داده و گفت: امسال شاهد افزايش چهل درصدي صادرات پیاز نسبت به سال گذشته بوده ایم چنانچه در 8 ماهه اول امسال 113 هزارتن صادارات داشته ایم در صورتیکه در مدت مشابه سال قبل این میزان چهل درصد کمتر بود./س

 

برچسب ها: پیاز ، بازار ، عرضه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.