عملیات ساخت سد بختیاری بلند ترین سد بتنی جهان در استان لرستان بزودی آغاز می شود.

 رضا زاده مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی کشورگفت:عملیات ساخت سد بختیاری بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان در لرستان تا پایان اسفندماه امسال آغاز خواهد شد.

این سد برق آبی با ارتفاع 325 متر و ظرفیت نیروگاهی هزار و 500 مگاوات بر روی رودخانه بختیاری از سرشاخه های دز ساخته می شود. ساختگاه سد بختیاری به فاصله مستقیم 50 کیلومتری بالادست سد دز و پنج کیلومتربالادست تقاطع رودخانه های سزار - بختیاری در شمال غرب ایستگاه تنگ پنج هشتمین ایستگاه حد فاصل اندیمشک – دورود در مسیر راه آهن تهران – اهواز بر روی رودخانه بختیاری بنا می شود.

رودخانه بختیاری یکی از دو سرشاخه اصلی رودخانه دز است که از ارتفاعات جنوبی اشترانکوه سرچشمه می‌گیرد و در نزدیکی ایستگاه تنگ پنج به رودخانه سزار می‌پیوندد ورود دز را تشکیل می دهد. دبی متوسط سالانه رودخانه بختیاری در محل سد بر اساس یک دوره آماری 60 ساله معادل 144 و 6 دهم مترمکعب برثانیه و متوسط بارش سالانه این منطقه حدود هزار و 117 میلی‌متر و شیب متوسط رودخانه بختیاری طی مسیر 65 درجه است.

مساحت حوضه آبریز در محل ساختگاه سد 6 هزار و 388 کیلومترمربع و میانگین ارتفاع حوزه از سطح دریا 2 هزار و 212 2 متر است. این سد با حجمی معادل 4 و 8 میلیارد متر مکعب در تراز نرمال بزرگترین مخزن مصنوعی ذخیره آب کشور پس از کرخه خواهد بود. طرح سد و نیروگاه بختیاری در زمان اجرا با بکارگیری نیروهای بومی، تاثیر مهمی در اشتغال‌زایی منطقه خواهد داشت.

به گفته آقای رضا زاده بهبود شرائط اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در منطقه طرح، ایجاد امکان توسعه و سرمایه گذاری در محدوده طرح ، بهبود سطح رفاهی زندگی اهالی، ارتقاء سطح آموزش و بهداشت و افزایش درآمد سرانه بواسطه ایجاد اشتغال در منطقه طرح، استفاده بهتر از قابلیت‌های گردشگری منطقه ، افزایش سهم منطقه در توسعه کشور، بهبود ارتباطات و حمل و نقل زمینی از طریق ایجاد جاده های دسترسی، افزایش ارزش افزوده خدمات درمنطقه طرح؛ از جمله اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اجرای این طرح ملی خواهد بود./س

برچسب ها: ساخت ، سد ، بختیاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.