وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات با بیان اینکه این برنامه‌ها قطعه‌ای از پازل چهار ساله دولت دهم خواهد بود، گفت: تسلط بر مسائلی مانند جنگ الکترونیک، دفاع سایبری و همچنین انواع بیسیم‌ها و موارد دیگر نشانگر ارتباط تخصص من با امور مربوط به وزارت ارتباطات است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران محمدحسن نامي وزير پيشنهادي دولت براي تصدي در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در جلسه علني امروز(سه‌شنبه)‌ خانه ملت در دفاع از خود براي تصدي اين پست گفت: ابتدا بر خود واجب مي‌دانم از حسن اعتماد رئيس‌جمهور تشکر و قدرداني كنم.

وي در ادامه افزود: در ابتدا همچنين از حسن توجه نمايندگان و هيئت رئيسه محترم که امين ملت عظيم‌الشان جمهوري اسلامي ايران هستند کمال تقدير و تشکر را دارم و از اينکه من در کميسيونهاي مختلف خدمتان رسيدم و با سو عه صدر با دقت به عرايض اينجانب گوش داديد و برنامه‌هاي اين جانب را تحليل نموديد و همچنين نقطه نظرات بسيار ارزنده‌اي را به اين جانب ابلاغ فرموديد تشکر و قدرداني مي‌نمايم.

وی تصریح کرد: امروز در وزارت ارتباطات بیشترین زمینه برای فعالیت متخصصین و جوانان نخبه و فرهیخته فراهم است.

نامی دلیل این مدعا را این دانست که در جامعه 4 میلیون و 500 هزار نفری دانشجویان عزیز کشور 17.3 درصد یعنی 777 هزار و 500 نفر متعلق به رشته‌های برق و الکترونیک و کامپیوتر است.

نامی خاطرنشان کرد: دلیل دیگر اینکه 74 درصد از 150 نفر برتر کنکور سال جاری رشته‌های برق و کامپیوتر را انتخاب کرده بودند و این نیست مگر توجه اسلام به علم و علما و با شروع انقلاب اسلامی ارزش علم در کشور ما بالا رفت.


وزير پيشنهادي وزارت ارتباطات و اطلاعات در ادامه اظهار داشت: همان‌گونه که استحضار داريم با توجه به برنامه‌اي که خدمت شما عزيزان داده شده بود شامل يکسري راهبردها، اهداف و نهايتا برنامه‌هاي من در طول مدت 6 ماه باقي مانده خواهد بود که اين برنامه‌ها يک قطعه‌اي از پازل 4 ساله دولت دهم خواهد بود.

نامی ادامه داد: تسلط بر مسائلی مانند جنگ الکترونیک، دفاع سایبری و همچنین انواع بیسیم‌ها و موارد دیگر نشانگر ارتباط تخصص من با امور مربوط به وزارت ارتباطات است.

وزير پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بشترین امکانات و تاسیسات ارتباطی ابتدا وارد نیروهای مسلح و سپس به بخش غیرنظامی و شخصی می‌شود.

وي گفت: اينترنت سال 1957 طراحي‌اش شروع شد و در سال 1967 عملياتي شد. اصلا اينترنت چه بود؟ اينترنت به منظور اين بود که اگر بين شرق و غرب درگيري ايجاد مي‌شد يک شبکه ارتباطي مطمئن بين کشورهاي عضو ناتو باشد که پس از فروپاشي شوروي با اندکي تغييرات با استفاده‌اي که امروز در فضاي اينترنت مشاهده مي‌کنيد استفاده مي‌شود.

نامي در ادامه به اعلام برنامه‌هاي خود پرداخت و اظهار داشت: در برنامه‌هاي خود سعي کردم آن دسته از مشکلاتي را که مورد دغدغه همه نمايندگان عزيز بود ابتدا در سرلوحه کار خود قرار دهم.

وي ادامه داد: ايجاد شرايط امن، ايمن و پايدار جهت تامين دسترسي صددرصد دستگاههاي اجرايي و کسب و کار و 60 درصد خانوار و همچنين تامين زيرساخت‌هاي لازم جهت تعاملات الکترونيکي کليه نهادهاي دولتي و غيردولتي به منظور ارائه خدمات اللکترونيکي، ايجاد پايگاه داده استاني و ملي و بومي‌کردن و کاربردي کردن آن‌ها در قالب شبکه ملي اطلاعات در دست اقدام قرار خواهد گرفت.

وزير پيشنهادي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: حمايت و برقراري و توسعه شبکه‌هاي اقتصادي از جمله شبکه بانکداري الکترونيکي، تجارت الکترونيکي، شبکه سلامت، شبکه مالياتي کشور، توسعه شبکه علمي کشور ، شبکه آموزش و پرورش، شبکه اصناف و املاک کشور، کاربرد فناوري اطلاعات و همچنين اين کاربرد در خدمات حقوقي و قضايي، کابرد فناوري اطلاعات در کنترل فرآيندهاي نفتي و موارد ديگر را به سرعت پيگيري مي‌کنيم.

وي ادامه داد: تعامل و همکاري مناسب با مجلس شوراي اسلامي و سازمان‌هاي وابسته با توجه به ظرفيت علمي و قابل توجه همه نمايندگان در کنار تجربه مديريتي بالاي آن‌ها، زمينه مناسبي براي همکاري و رفع مشکلات اين وزارتخانه راهبردي خواهد بود.

نامي افزود: تعامل و همکاري با شوراي عالي مجازي و ساير شوراها در دستور کار خواهد بود .

وزير پيشنهادي دولت گفت: مقام معظم رهبري در رابطه با اهميت تمرکز بر سياستگذاري و تصميم‌گيري در فضاي مجازي طي حکمي شوراي عالي مجازي را امر به تشکيل فرمودند و وزارت ارتباطات بيشترين همکاري را با اين شورا و شوراهاي ديگر مثل شوراي عالي انقلاب فرهنگي  و شوراي عالي امنيت ملي برقرار خواهد کرد.

وي اضافه کرد: تلاش در جهت توسعه مخابرات روستاها به ويژه در مناطق محروم يکي از دغدغه‌هاي مهم نمايندگان به منظور تحقق عدالت، کاهش شکاف، افزايش رفاه اجتماعي، محروميت زدايي، ايجاد اشتغال و توسعه متوازن ارتباطات و فناوري در روستاها بسيار ضروري است که در اين زمينه اقدامات موثري به عمل خواهد آمد و سعي خواهيم کرد در اين دوره 6000 روستاي ديگر را به اين امر مهم مجهز کنيم.

نامي ادامه داد: مشکل کارگزاران و پيمانکاران مخابرات که مورد توجه نمايندگان بود بايد به سرعت حل شود که به منظور حل دغدغه نمايندگان، تعريف مجلس و چگونگي همکاري کارگزاران با مخابرات به صورت پيمانکاري و قراردادي در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وزير پيشنهادي دولت تصريح کرد: تقويت نظارت در حوزه‌هاي خصوصي و تنظيم مقررات و روابط بين اپراتورها براساس سياست‌هاي اجراي اصل 44 از مواردي است که پيگيري خواهد شد.

وي گفت: راه‌اندازي اپراتور دوم براساس برنامه چهارم توسعه يکي از مهمترين اقدامات در جلوگيري از انتشار اپراتوري خدمات ارتباطي بود.

نامي خطاب به نمايندگان مردم افزود: همان‌گونه که مستحضر هستيد وزارت ارتباطات به عنوان يکي از وزارتخانه‌هاي پيشگام در امر خصوصي سازي بوده و با خصوصي سازي شرکت مخابرات ايران بخش ديگري از وظايف اپراتوري را از بخش دولتي خارج کرده است.

وزير پيشنهادي دولت ادامه داد: اکنون يکي از مهمترين دغدغه نمايندگان در زمينه اطمينان از ارائه خدمات مطلوب به مردم ايران بوده که لازم است به استحضار برسانم حداکثر تلاش در اين زمينه به عمل خواهد آمد تا براساس بند الف ماده 46 و همچنين بند پ ماده 46 آن دسته از اپراتورها که نتوانند خدمات مناسبي به مردم ارائه کنند، حتما با دستگيري و جريمه مواجه خواهند شد.

وي افزود: مرزداري الکترونيکي از موارد مهم و بسيار ارزشمندي است که ما بايستي از اين حوزه بسيار دقيق صيانت کنيم.

نامي ادامه داد: تقويت آمادگي بيشتر در مقابله با تهديدات سايبري که استکبار جهاني با صرف ميليون‌ها دلار، بدافزارهايي مانند استاکس‌نت تلاش کردند، جنگ سايبري را جهت حمله به شبکه‌هاي اطلاعاتي و ربايش اطلاعات صنعتي جمهوري اسلامي ايران اقدام نمايند که خوشبختانه به دليل اقتدار جمهوري اسلامي ايران و توان علمي آن، دشمن نااميد شده است.

وزير پيشنهادي دولت ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان يک نهاد تخصصي با بهره‌برداري از انبوه استعداد علمي و کارشناسان ارزشمند اين وزارتخانه بر آمادگي خود براي مقابله با تهديدات سايبري خواهد افزود.

وي گفت: تقويت حوزه تحقيق و پژوهش و حمايت از شرکتهاي دانش‌بنيان با توجه به نرخ رشد بالا و ايجاد تغيير  و تحول دائمي در صنعت ارتباطات و فناوري اطلاعات يکي از نکات مهم توسعه پايدار صنعت، توجه به تحقيق و پژوهش به منظور ايجاد زيربناي محکم در اين زمينه مي‌باشد.

نامي افزود: يکي از برنامه‌هاي مهم وزارت تقويت تحقيق و پژوهش و حمايت از شرکتهاي دانش‌بنيان به منظور حفظ آمادگي کشور براي همگامي با تغييرات جهاني در اين حوزه است.

وزير پيشنهادي دولت افزود: حمايت از توليد تجهيزات ارتباطي و فناوري اطلاعات که امر بسيار مهمي است و تلاش خواهد شد از بنگاههاي بخش خصوصي به ايجاد شهر ICT در راستاي دولت الکترونيک اقدامات گسترده‌اي را به عمل آوريم.

وی با بيان اينكه تعامل با مجامع بین‌المللی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: توسعه سرمایه گذاری در بخش ارتباطات و فناوری از وظایف مهم حاکمیت است که توسط این وزارتخانه صورت می‌گیرد.
 
نامی تصریح کرد: به ازای هر 10 درصد افزایش پهنای باند حدود 1.4درصد در جی بی تی افزایش خواهیم داشت.

نامي ادامه داد:‌ سرمایه‌گذاری در این بخش تا قبل از واگذاری شرکت مخابرات در سال 86 حدود 2100 میلیارد تومان بوده است که بعد از واگذاری شرکت مخابرات سیر نزولی داشته است.

وی با اشاره به واریزی اپراتورهای اجرایی گفت: واریزی اپراتورهای اجرایی و سود دولت تا پایان سال جاری به 7 درصد خواهد رسید.

نامی در ادامه با بیان این مطلب که از مسائل مهم در زمینه فناوری اطلاعات، پیگیری سازمان نظام مهندسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: حمایت از توسعه خط و زبان فارسی و اشاعه فرهنگ اسلامی از مهمترین عوامل در فضای مجازی داخلی است و تمام تلاش خود را در زمینه تأسیس سایت‌های دیتایی و صوتی و تصویری خواهیم داشت.

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: افزایش پهنای باند، استفاده از شرکت هوایی پیام، ایجاد سرویس‌های مربوط علاوه بر کاهش ترافیک موجود، صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی  و ... مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنين بیان کرد: در زمینه تحقیقات باید گفت که امروزه در زمینه ارتباطات باید فضای ماورای جو مورد توجه قرار گیرد، از جمله اینکه در پیرامون زمین 7 لایه وجود دارد که این 7 لایه هفت بار در قرآن مجید ذکر شده است.

وی با اشاره به لایحه یونسکو گفت: بایددر تحقیقاتمان برای انتقال بلیت‌های صوتی و تصویری بیشتر به این لایحه بپردازیم و بایستی در زمینه تحقیقات، ارتباطات و فناوری اطلاعات توجهمان را معطوف کنیم.

نامی ضمن تشکر مجدد از نمایندگان اظهار داشت: درصورت تشخیص شما در سپردن این وزارتخانه ارتباطات به اینجانب به شما اطمینان می‌دهم که اصول درست کار را سرلوحه خود قرار دهم از شما تشکر و قدردانی می‌کنم.

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات در پايان در پاسخ به سوالی در مورد اطلاعات در نیروهای مسلح گفت: این جمع‌آوری تکنیکی است و به وسیله تجهیزات اطلاعاتی و شنود الکترونیکی بیرون از مرز است و  اصلا به داخل کاری در زمینه وظیفه اطلاعات نیروهای مسلح نیست.
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار