مستند سينمايي « كوروساوا » به کارگردانی آدام لاو محصول سال 2002 ، پنج شنبه10 اسفند ماه ساعت 22 از شبكه مستند پخش مي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سیما، اين مستند نمايشگر زندگي هنري و شخصي كوروساوا ، كارگردان افسانه اي ژاپنی است و تاثير او و سينمايش را بر سينماي هاليوود و سينماي كلاسيك جهان مورد بررسي قرار مي دهد. همچنين تاثيري كه نگرش كوروساوا بر كارگرداناني چون استيون اسپيلبرگ ، جورج لوكاس و كلينت ايستوود داشته است، به نمايش درمی آید.
لازم به ذكر است، آکیرا کوروساوا کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوین گر و تهیه‌کنندهٔ معروف ژاپنی است که در طول زندگی حرفه‌ای 57 ساله اش 30 فیلم را کارگردانی کرده است. او که در ابتدا به حرفهٔ نقاشی روی آورده بود، پس از مدتی، به ‌دلیل موفق نشدن در این رشته، دست از این کار کشید و با وقفه‌ای کوتاه، در سال 1936 وارد صنعت فیلم‌سازی ژاپن شد. او کار در سینما را با دستیاری کاجیرو یاماموتو در توهو استودیوز آغاز کرد و نوشتن فیلمنامه را نیز در همین زمان آغاز کرد. شاید بزرگ‌ترین دستاورد کوروساوا در سینمای ژاپن تکنیک داستان‌گویی او باشد که به فرهنگ ژاپنی محدود نمی‌شود؛ او در آثار مختلف سینمایی خود، به اقتباس و استفاده از ادبیات کلاسیک غربی در سینما بسیار علاقه داشت و حاصل آن شکل‌گیری آثاری چون « ابله، در اعماق، سریر خون و آشوب » بود. گفتني است؛ وی در روز ششم سپتامبر 1998 در سن 88 سالگی درگذشت./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.