بی‌توجهی اهالی و نداشتن فرهنگ استفاده از برج‌های کبوتر موجب نابودی و فراموشی کبوتر‌خانه‌ها خواهد شد.

"شاهین سپنتا" پژوهشگر فعال میراث فرهنگی در خصوص شرایط کبوتر خانه‌ها بویژه "کبوتر‌خانه هاي گورت" به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: عوامل مختلفي از جمله آبیاری زمین‌های کشاورزی اطراف "کبوتر هاي خانه گورت" و کارخانجات اطراف این کبوتر‌خانه ها و آگاهی نداشتن اهالی اطراف آن در خصوص فرهنگ کاربری این بناها موجب تخریب و نابودی آنها خواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه زمین‌های کشاورزی تا نزدیکی "کبوتر‌خانه هاي گورت" پیش رفته و آبیاری زمین‌ها موجب نفوذ رطوبت در پی بنا می‌شود و آنها را تهدید می‌کند.

"سپنتا" با اشاره به کبوتر‌خانه‌هایی که در اطراف شهر "ورزنه" وجود دارد گفت: کبوتر‌خانه های موجود در اين منطقه هم در وضعیت نامناسبی به سر می برد، کم کم این بناهای ارزشمند در حال فراموشی است.

وی فیلم "کاروان" محصول سال 1978 را سندی بر وضعیت کبوتر‌خانه ها دانست و اظهار داشت:تصاویری از کبوتر‌خانه‌های اصفهان در این فیلم به نمایش گذاشته شده که نشان‌دهنده‌ی وضعیت خوب این کبوتر‌خانه‌ها در آن زمان است اما اگر امروز آن تصاویر را با وضعیت فعلی این بناها مقایسه کنیم نشان‌دهنده‌ی نابودی کبوتر‌خانه‌ها است.

"سپنتا" عنوان کرد: میراث فرهنگی باید برج‌های کبوتر را حفظ کند و شرایطی برای حضور گردشگر در آنجا فراهم کند، زیرا با حضور گردشگر در این مناطق موجب رونق اقتصادی می‌شود.

وی در ادامه گفت:چنانچه کبوتر‌خانه‌ها را به یک پارک طبیعی تبدیل کنیم شرایط حفظ و نگهداری آن به وجود می‌آید و از فراموش شدن این میراث کهن جلوگیری خواهیم کرد.

"سپنتا" خاطر نشان کرد: برج‌های کبوتر بناهایی مدور يا چهار گوش هستند ، درب ورودي کوچک و کوتاهي دارند که هر کسي نتواند به راحتي وارد آن شود و در اطراف برج کبوتر نيز حلقه سفيد گچي وجود دارد که مانع حرکت خزندگان (مار) و ورود آن به برج کبوتر مي شود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار