"استيو اچ هانكه" استاد اقتصاد دانشگاه "جان هاپكينز" آمريكا در مقاله جديد خود در روزنامه "هافينگتون پست" تحت عنوان "شكست تحريم هاي ضد ايراني" به ناكارآمدي تحريم هاي وضع شده از سوي دولت اوباما عليه كشورمان و ادامه پيشرفت هسته اي ايران اذعان كرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه هافينگتون پست، نويسنده در بخش نخست مقاله خود با اذعان به بي تاثير بودن تحريم هاي ضد ايراني وضع شده از سوي آمريكا و ساير كشورهاي غربي مي نويسد "چاك هيگل بعنوان نامزد كسب مقام وزارت دفاع دولت دوم اوباما اظهار داشته كه مخالف حمله نظامي عليه ايران است و معتقد بوده كه تحريم هاي وضع شده عليه جمهوري اسلامي ايران نظر آن كشور را در مورد برنامه هسته اي اش تغيير خواهد داد. اما واقعيت آنست كه تحريم ها تاثيري بر برنامه هسته اي ايران نگذاشته و آن كشور به پيشرفت هاي هسته اي خود ادامه مي دهد. آمريكا در اعمال تحريم عليه ايران شكست خورده و ايراني ها بخوبي با تحريم ها و اثرات سوء آن مقابله نموده اند. در واقع مدتهاست كه تحريم هاي ضد ايراني شكست خورده اند و اين مسئله سابقه اي تاريخي دارد." 

وي در ادامه اذعان مي كند كه جمهوري اسلامي ايران به طرز موثري موفق شده تا با اثرات منفي تحريم هاي ضد ايراني مقابله نمايند. 

وي در اين باره مي افزايد "تحريم هاي ضد ايراني تحميل شده از سوي آمريكا با هدف افزايش تورم در ايران و بي ثبات كردن اقتصاد آن كشور وضع شد اما در اين ميان دولت ايران با تاكتيك هاي خود در تلاش بوده تا كنترل ارز را در اختيار داشته باشد و از ايجاد بحراني اقتصادي در آن كشور جلوگيري نمايد. شواهد نشان مي دهند كه اين تاكتيك موثر و كارآمد بوده است.  نرخ تورم در ايران از اكتبر سال 2012 ميلادي يعني از زمان شدت گرفتن تحريم هاي ضد ايراني تاكنون كاهش چشمگيري يافته است." 

وي در ادامه به كارآمدي شيوه هاي مقابله كشورمان با تحريم هاي ضد ايراني وضع شده از سوي غرب مي پردازد و مي نويسد "جمهوري اسلامي ايران با اعمال قانون چند نرخي بودن ارز براي مبادلات تجاري توانسته تا حد مطلوبي بر تبعات تحريم هاي وضع شده از سوي غرب عليه آن كشور غلبه نمايد." 

وي به ناكامي آمريكا در جلوگيري از معاملات طلاي ايران و تركيه اذعان مي كند و مي افزايد "عليرغم محدوديت هاي اعمال شده از سوي آمريكا عليه دولت تركيه، ايران هنوز هم با شركتهاي خصوصي و غير دولتي تركيه به معامله طلا و گاز طبيعي مي پردازد و همچنين معاملات آن كشور با شركتهاي اماراتي نيز در جريان است." 

وي در ادامه به دولت آمريكا توصيه مي كند كه دست از رفتار تخاصمي خود در قبال كشورهاي مستقل بردارد و در اين باره مي افزايد "مسئله اصلي آنجاست كه وضع چنين تحريم هايي از سوي آمريكا ناكارآمد بوده اند. به نمونه كوبا نگاه كنيد. آن كشور بيش از 5 دهه است كه تحت تحريم هاي آمريكا قرار دارد اما كاسترو هنوز هم در قدرت قرار دارد. آمريكا عليه كشور زيمبابوه نيز تحريم هايي را اعمال كرده است اما واقعيت آنست كه "رابرت موگابه" رئيس جمهور آن كشور نيز 26 سال است كه در راس قدرت قرار دارد." 

اين اقتصاددان دانشگاه "جان هاپكينز" به بي تاثير بودن تحريم ها بر پيشرفت هاي هسته اي كشورمان اذعان مي كند و خاطر نشان مي سازد "آشكار است كه تحريم هاي اعمال شده عليه ايران آن كشور را به دست كشيدن از پيشرفت هاي هسته اي اش وادار نخواهد ساخت. بدون توجه به برخوردهاي احساسي، واشنگتن و كشورهاي غربي بايستي اين واقعيت را بپذيرند. آمريكا و كشورهاي اروپائي مي بايستي تلاش نمايند تا با ميانجي گري آژانس بين المللي انرژي اتمي مشكلات خود با برنامه هسته اي ايران را از طريق ديپلماتيك برطرف سازند. در نهايت بايستي گفت كه آنان نمي توانند با اعمال اين تحريم ها جمهوري اسلامي ايران را به عقب نشيني از حقوق هسته اي خود وادار نمايند. اين تحريم ها تنها باعث افزايش نفرت ايرانيان از غرب مي شوند. تنها گزينه ممكن انجام مذاكره با ايران و ادامه آن است." 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۰۸:۰۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
امریکا هیچ غلطی نمیتواند کند
آخرین اخبار