گرمابه باستانی حاج ابراهیم سرمدیان میراث ارزشمند بازار زنجان تاریخ 300 ساله گرمابه ها را در دل خود جای داده و جزو انگشت شمار گرمابه هاییست كه علی رغم نشستن غبار زمان برچهره آن پابرجاست و به مشتریان دیرینش خدمات ارائه می دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، گرمابه ها نقش قابل توجهی در انتقال آداب و رسوم و آیین ها و مناسك ، ادبیات شفاهی و سایر ابعاد فرهنگی جامعه ایفا می كردند.

در این میان در شهر زنجان گرمابه ای با نام حاج ابراهیم وجود دارد که در دل بازار زنجان نهفته است این گرمابه دربافت قدیمی بازار زنجان در كوچه ای به نام سقالر جا خوش كرده است ووارد كوچه سقالر كه می شوی بافت قدیمی ای از بازار را باید طی كنی حجره هایی با درب و پنجره چوبی و حیاتی كه وسط آن یك حوض نشسته، می روی تا انتهای كوچه بر سر در چوبی آن حك شده گرمابه باستانی حاج ابراهیم سرمدیان.

امروز دور تا دور سربینه( رختکن ) را كه فضایی است چارایوانی اشیای قدیمی تزئین كرده از چپق و چرتكه گرفته تا ترازو و كوبه در قدیم ودر قسمت مركزی این فضا گنبد بزرگ بر جرزهای جانبی استوار شده و در مركز این گنبد نیز یك نور گیر قرار گرفته كه در سه جانب آن( شرقی، جنوبی و غربی) بر روی ساق گنبد سه نورگیر كوچكتر تعبیه شده است.

گرمابه حاج ابراهیم بنایی با طاق های ضربی و یادگار دوره صفویه است،این گرمابه در زمینی به مساحت 465 متر مربع بنا شده وهمراه با كاروانسراهای اطراف آن در مسیر جاده ابرایشم قرار داشته و از این حیث حائز اهمیت بوده است.

این بنا از ساروج ساخته شده و دارای یازده ستون است كه به جای بتون داخل آن ها سرب ریخته شده تا مانع از تخریب بنا شود.

در گذشته به جای دوش آب، خزینه وجود داشته و درهرمنطقه فردی به نام میراب آب چشمه را نوبتی به سمت حمام های مختلف می گشوده تا آب از چشمه راهی خزینه گرمابه ها شود.

درگرمابه حاج ابراهیم یك خزینه وجود دارد كه در حال حاضر فقط برای گرم كردن داخل حمام از آن استفاده می شود.

در گذشته در این حمام قهوه خانه و نمازخانه وجود داشت اما پس از اینكه سقف قهوه خانه حمام فروریخت این محل تعطیل شد،نماز خانه حمام نیز از یك سنگ دو متری تراش خورده تشكیل شده بود كه داخل هشتی قرار داشت و مردم روی آن نماز خود را اقامه می كردند اما متاسفانه این سنگ هم شكست و نماز خانه نیزاز حمام حذف شد.

این گرمابه روز های شنبه مخصوص استحمام بانوان است و سایر روزهای هفته به آقایان اختصاص دارد.

هنوز در این حمام دلاك، مشت و مال ده و كیسه كش وجود داردو ماهانه یك مرتبه ناظران بهداشت بر وضعیت بهداشت آن نظارت می كنند.

به نظر می رسد جوان ها هم آهسته آهسته به سنت روی می آورند، چنانكه بیشتر مشتری های این گرمابه را جوانان تشكیل می دهند.

این گرمابه پس از چشیدن سردی و گرمی تاریخ 300 ساله شهر زنجان كماكان فعال است و گرچه برخی از بخش های آن به دلیل ریزش تعطیل شده اند اما سایر بخش های آن فعال است و لذت حمام كردن را به مشتریانش می چشاند واز همه ی هموطنان ایرانی دعوت داریم که به شهر ما سفر کرده واز این بنای تاریخی که رنگ و بوی حمام های قدیمی هنوزم در آن پیداست بازدید کنند./س

برچسب ها: گرمابه ، تاریخی ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.