شهردار مشهد با اشاره به افزایش مدت خدمت‌رسانی سومین دوره شورای اسلامی این شهر به ۶ سال، گفت: در همین راستا تمام کارهای مجموعه شهرداری برنامه‌محور بود و خواستیم تمام کار‌ها عملیاتی شود.





به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد سیدمحمدپژمان بهره‌گیری حداکثری از دانش‌روز، همه جانبه بودن فعالیت‌ها و تعادل بخشی به ارائه خدمات در همه نقاط شهر را جزو مهم‌ترین شاخص‌های کاری شهرداری مشهد دانست و افزود: کارهای مجموعه شهرداري بسیار روشن است و سازوكار رسيدن به هدف در اين دستگاه كاملا مشخص است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بسیاری از شاخص‌های مدیریت شهری به استانداردهای موجود بسیار نزدیک شده‌ایم، ابراز داشت: تعمیم بهداشت و توجه به محیط زیست پیرامون زندگی، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مورد توجه مجموعه شهرداری مشهد قرار گرفته و اقدامات زیادی نیز در این خصوص صورت می‌گیرد.

جمع‌آوری زباله‌های مشهد، ۱۰۰درصد مکانیزه

شهردار مشهد ادامه داد: مجموعه پسماندهای شهری اعم از خانگی، صنعتی، بیمارستانی و پساب‌ها، به‌دلیل آمیخته بودن با زندگی امروز، می‌تواند تأثیرات زیادی در بهداشت ما داشته باشد و به همین منظور در حال حاضر، ۱۰۰درصد زباله‌های مشهد به‌صورت مکانیزه جمع‌آوری می‌شود.

وی اعلام کرد: در ابتدای امر در این زمینه نارسایی‌های زیادی داشتیم، اما درحال‌حاضر تمامی معابر اصلی شهر به‌صورت مکانیزه رفت و روب می‌شود.

پژمان تاکید کرد: تلاش کرده‌ایم تفکیک زباله از منبع صورت گیرد تا بتوان زباله‌ها را با هزینه بسیار کمتر بازیافت کرد.

احداث ۱۰هزار جای پارک جدید در بافت مرکزی شهر

وی درخصوص مشکل ترافیک و نبود جای پارک مناسب در بافت پیرامونی حرم مطهر امام‌رضا(ع) به‌ویژه در ایام نوروز عنوان کرد: هرچند مشهد در طول سال هم میزبان هزاران زائر و مسافر از دورترین نقاط کشور است، در ایام آغاز سال جدید این میزان افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

شهردار مشهد با بیان اینکه در این زمینه در سال‌های گذشته اقدامات مختلفی صورت پذیرفته است، یادآور شد: بخشی از این مشکل به‌صورت مستقیم با مجموعه شهرداری و بخشی نیز به‌صورت غیر مستقیم با این ارگان ارتباط دارد.

وی با اشاره به اينكه ۶۰ تا ۷۰درصد مسافران شهر مشهد توسط وسایل نقلیه شخصی به این شهر سفر می‌کنند، اضافه کرد: این میزان مسافر تمایل دارند با خودروی خود در بافت پیرامونی اطراف حرم رضوی تردد کنند و با توجه به نبود چنین ظرفیتی در این بافت، مشکل ترافیکی در ایام نوروز به وجود می‌آید.

پژمان با بیان در دست اجرا بودن چندین پارکینگ در اطراف حرم مطهر امام‌رضا(ع) گفت: هرچند طرح احداث پارکینگ مکانیزه در این منطقه نداریم، اما مجموعه‌های جدید ساخته‌شده در این بافت دارای پارکینگ هستند.

وی تاکید کرد: همچنین در این بافت بیش از پنج هزار واحد مسکونی خریداری شده که می‌تواند مکانی برای پارک خودرو‌ها باشد. شهردار مشهد حجم خودروهای موجود در شهر مشهد را بین ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار دستگاه برشمرد و افزود: در ایام نوروز بین ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار دستگاه نیز به این میزان اضافه می‌شود که این موضوع خود یکی از مهم‌ترین علل ایجاد ترافیک در این شهر است.

وی درخصوص احداث پارکینگ‌های مکانیزه نیز اظهار داشت: مشکلات ارزی، یکی از مسائلی است که سبب ایجاد نارسایی‌ها در این زمینه می‌شود.

پژمان با بیان اینکه حل مشکلات ترافیکی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، یادآور شد: هم‌اکنون احداث بیش از ۱۰هزار جای پارک جدید در دست احداث است که می‌توان به پارکینگ میدان شهدا و بیمارستان امام‌رضا(ع) اشاره کرد.

متروي مشهد فقط با دو سوم ظرفيت

وی همچنین درخصوص وضعیت حمل‌ونقل ریلی داخل شهر در مشهد با بیان اینکه متروی پایتخت معنوی ایران، مترویی بسیار مدرن است، گفت: متروی مشهد و تهران از لحاظ بعد کاری همانند هم هستند و در حال حاضر تنها از دو سوم ظرفیت متروی مشهد استفاده می‌شود. شهردار مشهد به وجود بیش از دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در این شهر اشاره کرد و ابراز داشت: با این حال هنوز حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای رسیدن به نقطه مطلوب کم داریم.

وی بیان کرد: خطوط دیگر قطارشهری مشهد کاملا مترویی است و در حال حاضر دو دستگاه T. B. M از دو طرف مشغول حفاری خط 2 قطارشهری هستند.

سرمایه گذاری بخش خصوصی، ضامن پیشرفت شهر

پژمان ادامه داد: در این زمینه و برای خرید واگن‌های جدید، اقدامات لازم برای تخصیص اعتبارات از صندوق توسعه ملی صورت گرفته است.

وی در ارتباط با تشکیل معاونت اقتصادی در شهرداری مشهد نیز گفت: براساس بررسی‌های صورت‌گرفته میزان تاثیرگذاری اعتبارات دولتی در اقتصاد کشور تنها ۲۰درصد است و در همین راستا بیش از ۸۰ درصد این تاثیرگذاری‌ها متوجه بخش خصوصی است.

شهردار مشهد با بیان اینکه اگر پیشرفتی در شهر می‌خواهیم باید به سمت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برویم، متذکر شد: سرمایه‌گذار، سرمایه خود را جایی می‌برد که سودی برای او داشته باشد و در این زمینه باید توجه زیادی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه از بعد آیتم‌های خدمات‌رسانی، تمامی مناطق شهری مشهد به سطوح خوبی رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای سرمایه‌گذاران مناطق کم برخوردار، متوسط و برخوردار مشهد به ترتیب سود ۴۰، ۳۵ و ۳۰درصد در نظر گرفته شده است.

سرمایه‌گذاران را حمایت می‌کنیم

پژمان همچنین حمایت از سرمایه‌گذاران مختلف را برای توسعه و پیشرفت شهر از جمله مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری دانست و تاکید کرد: نمی‌توان با این نگاه کار را پیش برد که اگر جایی ظرفیت سرمایه‌گذاری ندارد، نبايد در آن سرمايه‌گذاري كرد.وی قالب شهر مشهد را اراضی ریزدانه عنوان کرد و گفت: در همین راستا برای جلوگیری از ریزدانه شدن اراضی بزرگ و مناسب برای سرمایه‌گذاری، پروژه‌های بزرگی در برخی مناطق صورت می‌گیرد.

شهردار مشهد شناسایی ظرفیت‌های شهر را از جمله مهم‌ترین وظایف معاونت اقتصادی این مجموعه برشمرد و گفت: در این زمینه تنها به اقتصاد شهرداری فکر نمی‌کنیم و هدف اصلی، رشد و توسعه همه بخش‌های شهر است.

وی از بودجه بیش از پنج هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته‌شده در حوزه معاونت اقتصادی و در قالب طرح‌های مشارکتی خبر داد و یادآور شد: با این منابع سعی می‌شود اقدامات گسترده‌ای در توسعه طرح‌های عمرانی شهر مشهد صورت گیرد.

بیش از 9هزار میلیارد تومان؛ بودجه سال92 شهرداری

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز که مهمان تلفنی این برنامه بود، بودجه مصوب سال آینده شهر مشهد را مبلغی بالغ بر 9هزار و 500 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مقداری از این بودجه در قالب اوراق مشارکت و قرضه است.

عباس شیرمحمدی تاکید کرد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهر مشهد و دیده‌شدن منابع لازم برای اجرای پروژه‌ها از جمله مهم‌ترین اولویت‌های کاری شورای اسلامی و مجموعه شهرداری مشهد است.

وی خاطرنشان کرد: ادامه اجرای خط 2 قطارشهری، بررسی خط 3 این طرح، اجرای فاز بعدی خط بی‌آرتی در خیابان طبرسی و طرح‌های مختلف عمرانی جزو برنامه‌های سال آینده شهرداری است/س

 



برچسب ها: تخصیص ، اعتبار ، صندوق ، توسعه ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.