كشاورزان روستای 'بوای سفلی' كهگیلویه با اشاره به اینكه هر ساله سیلاب خسارات زیادی به زمین های زراعی آنها وارد می كند، خواستار همكاری مسوولان برای حل مشكل كشاورزان این روستا شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، پرورش دام ، تولید محصولات زراعی، برنج و حبوبات لوبیا، باقلا، عدس و ماش شغل مردم روستای بوای سفلی واقع در حومه غربی دهدشت است.
54 خانوار این روستا با 400 سال قدمت كه از طریق كشاورزی و دامپروری امرار معاش دارند، برلزوم اجرای طرحهای آبخیزداری و احداث دیوار حایل رودخانه فصلی مجاور اراضی زراعی این روستا تاكید دارند.
به گفته اهالی روستای بوا بخش زیادی از زمینهای مرغوب این روستا در چند سال گذشته طعمه سیلاب رودخانه فصلی شده و با این وجود كشاورزان همچنان نظاره گر فرسایش مابقی زمینهای خود هستند.
یك كشاورزان سالخورده این روستای در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج می گوید: سیلاب ناشی از طغیان رودخانه فصلی همواره خسارات جبران ناپذیری را به زمینها و محصولات كشاورزی اهالی وارد كرده است.
سید 'كرامت الله شایان' بیان كرد: مقوله فرسایش خاك ناشی از سیلابها و تخریب زمینهای كشاورزی باعث شد كه تعداد زیادی از كشاورزان این منطقه به دلیل تخریب ناشی از آبرفت زمین های كشاورزی، كشت و كار خود را رها كرده و روانه شهرها شوند.
عضو شورای اسلامی روستای بوای سفلی با ابراز تاسف از مشكلاتی كه دامنگیر كشاورزی این روستا شده است، گفت: سیلاب زدگی زمین های كشاورزی و كم توجهی مسوولان به رفع این مشكل خسارات جبران ناپذیری به كشاورزی منطقه وارد كرده است.
'میرمحمد حسینی مقدم ' نبود جاده بین مزارع را یكی دیگر از مشكلات كشاورزان اعلام كرد و افزود:حفظ اراضی كشاورزی درمعرض سیلاب نظیر زمینهای روستای بوا نیارمند حمایت بیشتر دولت است.
وی افزود: برای رفع احداث سیل بند رودخانه فصلی مجاور زمینهای كشاورزی روستا تاكنون چند بار به مسوولان مراجعه كرده ایم ولی در این رابطه هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.
'حمید طریقی' یكی كشاورزان ساكن روستای بوای سفلی نیزافزود: درسال جاری بیش از 30 درصد زمین های زراعی این روستا كه زیر كشت گندم و جو رفته بودند به وسیله سیلاب از بین رفتند.
وی اظهار كرد: از مسوولان می خواهیم كه اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند.
رییس جهاد كشاورزی كهگیلویه یكی از اولویت های اصلی جهاد كشاورزی را حفاظت از زمین های كشاورزی اعلام كرد و گفت: به دلیل نبود اعتبار، سالانه شاهد از بین رفتن قسمت های زیادی از زمین های كشاورزی هستیم.
'محمد رازی پور' با بیان اینكه روستای بوای سفلی با دارا بودن 550 هكتار زمین كشاورزی یكی از قطب های تولیدات كشاورزی شهرستان محسوب می شود افزود: در صورت تامین اعتبار جاده های بین مزارع و كانالهای هدایت آب برای جلوگیری از تخریب زمین های كشاورزی این روستا به زودی احداث خواهد شد./س
برچسب ها: سیل ، بند ، رودخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.