مدیر مطالعات معماری، شهرسازی و امور بحران مرکز مطالعات از تدوین دانش شهر مدیریت بحران سفید (برف) توسط مرکر مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران خبر داد.

 
به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران، دکتر محمدرضا فرزاد بهتاش، با اعلام این خبر افزود: مدیریت و کنترل برف و یخ در فضای شهری نوعی وضعیت بحرانی تلقی شده که نیاز به برنامه‌های مدیریت بحران ویژه خود را دارد.
 
وی اظهار کرد: بارش برف بخشی از قانون طبیعت و ادامه حیات است. آنچه بارش برف را ناخوشایند می کند شرایط نامناسب سکونتگاههای انسانی به صوص در زندگی شهری برای تحمل این بارش ا است. با برنامه‌ریزی مناسب و اجرای درست آنها می وان تأثیرات بحران ای ناشی از بارش برف را به حداقل رساند.
 
به گفته وی،‌ این برنامه‌ریزی مستلزم توجه و به ارگیری روش ای پیشگیری،‌ آمادگی، مقابله و بازگشت به الت عادی با بهره رداری کارآ از منابع و امکانات موجود و همکاری و مشارکت شهروندان از طریق بالا بردن سطح آگاهی و دانش آنها در این زمینه است.
 
عضو و دبیر کمیته پژوهشی مدیریت ایمنی و بحران شهرداری تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه این کار پیچیده بوده و نیروها و تجهیزات زیادی در آن برای مدت کوتاهی به ار گرفته می‌شوند، بر این اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این برنامه‌ها نحوه تقسیم کار بین ادارات و سازمان‌های مختلف شهرداری‌ها و اولویت‌بندی پاکسازی خیابان‌ها و معابر مشخص می‌شوند. همچنین منابع و امکانات از جمله نیروی انسانی و ماشین‌آلات مورد نیاز شناسایی و دستورالعمل استفاده از آنها تهیه و تنظیم می شوند .
 
 از آنجاکه سازمان‌های بسیار زیادی در امر مدیریت بحران‌های برف دخالت دارند، برنامه‌ریزی امکان می‌دهد که نقش و وظایف هر کدام از این نهادها به خوبی شناسایی و تعریف شده و امکان ارتباط و هماهنگی بین آنها تقویت و گسترش یابد.
 
فرزادبهتاش با بیان اینکه برنامه‌های مدیریت بحران‌های برف به عنوان یکی از برنامه‌های موردی مدیریت بحران در شهرهایی که در مناطق سرد هستند تهیه و در شرایط مربوطه اجرا می‌شوند، افزود: مهم‌ترین اجزای این برنامه عبارتند از جلوگیری از ورود برف به خیابان‌ها و مسیرهایی که در معرض باد قرار دارند؛ آماده سازی وسایل و تجهیزات قبل از فصل زمستان؛ بازرسی مسیرها و خیابان‌هایی که به عنوان مسیرهای برفی تعیین شده‌اند؛ آموزش نیروی انسانی؛ پیش‌بینی هوا و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تقویت آن ها؛ برنامه استفاده از ضدیخ؛ برنامه تعیین و اعلام وضعیتهای بحران برف؛ برنامه‌های پارو کردن و کنار زدن برفها از معابر؛ تعیین مقررات خیابانی ویژه بحران برف؛ برنامه تجهیزات و ماشین آلات؛ برنامه تخلیه برف از مرکز شهر و برنامه‌های آموزش مردمی.
 
مدیر مطالعات معماری، شهرسازی و امور بحران مرکز مطالعات خاطر نشان کرد: در حال حاضر تکنولوژی های موجود فرصت های مقابله با این بحرانها را افزایش داده اند. در شهرهایی که این برنامه ها اجرا می‌شوند بارشهای برف سنگین و طوفانهای برف با خسارات و تلفات اندک پشت سر گذاشته می‌شوند.
 
برداشت عمومی مدیران و شهروندان این شهرها آن است که برنامه‌ریزی و اجرای عملیات مناسب و در نظر گرفتن بودجه لازم برای آنها بهترین اقدام برای کاهش هزینه ها و خسارات اجتماعی ناشی از بحران های برف است د. بنابراین شهرهایی که در معرض این مخاطره طبیعی قرار دارند، می‌توانند با به کارگیری رفتارهای اجتماعی مناسب به مقابله پایدار با این بحرانها بپردازند. /ل

برچسب ها: دانشنامه ، مدیریت ، بحران ، سفید ، برف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار