چه زيباست روزهايي که در چشم آسمان بساط زمينيان پهن است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ تا حالا کشوري را ديديد که در آخرين ماه سالش به يک بازار بزرگ تبديل بشه. البته اين هم يکي ديگر از عجايب کشور ماست.
به هر کجاي اين گربه نگاه کنيم، شمال تا جنوب، غرب تا شرق، تهران و اصفهان، کرمان و گيلان، يزد و آذربايجان، بازار و غير بازار، زير و روي پل هاي عابرپياده، ورودي و خروجي درب هاي مترو، پياده روها، خلاصه در هر گوشه و کناري از شهر بساطي پهنه که در اطراف آن چهره هاي شاد و برافروخته را مي بينيم که در حال چانه زني با فروشنده هستند و بحق دنبال تخفيف اند.
کوچک و بزرگ، پير و جوان، شاغل و بيکار همگي در تکاپوي آمادگي سال نو. گرچه تمامي آداب و رسوم شروع سال جديد حال و هواي خاصي را در بين افراد ايجاد مي کند، اما لذت خريد شب عيد و شور و شعف وصف ناپذيري که تنها يک ايراني آن را تجربه کرده، امري است که مردم را به کوچه و خيابانها روانه مي کند.
به گفته قرائي مقدم، جامعه شناس؛ توجه به شاخص مردم به امر پسنديده خريد و تشويق آنها از سوي رسانه ها، باعث ورود سرمايه هاي خوابيده و راکد به عرصه توليد و محرکي براي چرخه اقتصادي کشور است.
وي با بيان اينکه خريد مردم نشان دهنده شکوفائي اقتصادي کشور و توزيع آن بين افراد جامعه است، گفت: اين امر نشانه ارتقاء سطح رفاه، نشاط و آرامش روحي_ رواني، بهبود رضايت مردم از حکومت و جلوگيري از بروز انواع آسيب هاي اجتماعي، بخصوص بيکاري مي شود.
حالا ديگه نبايد ناديده گرفت، خريد و خريد کردن به يک مهارت تبديل شده و براي برخي افراد در مشاغل خاص يک حرفه است که بدون برنامه ريزي و زيربناي محکم با مشکل مواجه مي شود.
قرائي مقدم در اين خصوص توضيح مي دهد: خريد به عنوان يکي از عوامل شادي و نشاط در جامعه، زماني محقق خواهد شد که افراد از توان اقتصادي ايده آلي براي رفع مايحتاج زندگي، ارتقاء سطح رفاه و تامين اجتماعي برخوردار باشند.
لازم به ذکر است؛ حالا که هيچ کس حاضر نيست از خريد شب عيدش دل بکند، حتي گروني و تورم هم چراغ قرمزي براي ايجاد ترافيک بر سر اين چهارراه نيست.
حالا که خريدن گل، بازار روياي شب هاي آخر سال بچه هاست، اميدواريم با بهبود وضع معيشتي خانواده ها در سالي که با محوريت اقتصادي روشن شروع شد، چراغ را سبز کنيم، روياها را کابوس نکنيم./ز
زينب مرادي
برچسب ها: خرید ، بساط ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار