نزدیک های عید که می شود جنب و جوش می افتد توی بازار و حسابی بازار همه چیز داغ داغ می شود، بازار خرید لباس، لوازم خانگی، خوراکی... و آجیل که یکی از همین خوراکی هایی است که تا اسمش می آید همه یاد عید می افتند و پای ثابت پذیرایی ها توی دید و بازدیدهای نوروزی مان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاههمان آجیلی که دندانپزشک ها قبل از عید که می شود مرتب توی برنامه های تلویزیونی می گویند کمتر بخورید و مراقب باشید با دندانهاتان فندق و پسته هایش را نشکنید.حالا یک جورهایی گرانی آن شده سبب خیر برای ما و دیگر دستمان به آجیل نمی رسد که حالا بخواهیم زیاد بخوریم یا با دندانهامان فندق و پسته اش را بشکنیم. آخر کی دارد دم عیدی 50 هزار تومان بدهد و یک کیلو آجیل بخرد! آخر یک کیلو آجیل هم به دهن کی می رسد که تو بخواهی با آن از میهمانانت هم پذیرایی کنی!

علت این گرانی آجیل را که سرانگشتی بخواهی حساب کنی بر می گردد به اجزای این خوراکی مخصوص عید که یکیش هم همین پسته خودمان است، همین پسته ای که انحصارش را خودمان داریم وصادرش می کنیم به دنیا و خیلی ها توی دنیا پسته را با نام ایران می شناسند...

اما همین پسته را حالا توی همین شهر خودمان دارند می فروشند کیلویی 60 هزار تومان (البته درجه یکش را) ودرجه چندمی اش را هم 48 ،50 هزار تومان و بالاخره از هر نوع و درجه ای که باشد یک کیلویش را زیر 40 هزار تومان در بازار این شهر نمی توانی پیدا کنی.

طول سال که کسی ندارد کیلویی پسته را بخرد و هر چه قدر هم دکترها می گویند پسته باعث تقویت حافظه می شود و حاوی ویتامین های ب1 و ب 3، ویتامین E بوده و املاح مغذی شامل آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم را دارد که برای بدن مفید است به خرجمان نمی رود و ...

و از اینکه پسته در پیشگیری از بیماریهای قلبی که حالا دارند فقط سالانه 4500 نفری را راهی آن دنیا می کنند نقش دارد،چشم پوشی می کنیم و ...

و اصلا برایمان اهمیت ندارد که پسته به خاطر آهنش خون ساز است و کلسیم و آهن آن نقش بسیار مهمی در استحکام ‌بخشیدن به استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین درمان بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی‌های ناشی از فقر آهن دارد و بسنده می کنیم به این جمله که مگر دکترها از قیمتش خبر ندارند که این حرف هارا می زنند!

و تمام دلخوشی خوردنپسته را گذاشتیم برای همین عید که حالا هم که فکر قیمتش را می کنیم می بینیم ما که طول سال که پسته نخوردیم، این عید هم رویش!

اما مگر بدون آجیل و یا حتی آجیل بی پسته می توان رفت به استقبال عید، همه بچه ها عزمشان را برای برای رفتن به خانه عمو و دایی گذاشته اند برای حمله به همین آجیل ها و اهمیت خوردن آجیل برایشان کمتر از عیدی گرفتن نیست!

اما حالا یک چند وقتی هست که رییس انجمن پسته کشور خبر عرضه پسته کیلویی 30 هزار تومان را داده! و گفته پسته با این نرخ، توی مراکز فروش و نمایشگاه های بهاره عرضه می شود و هر چه سراغ این مراکز فروش شهرمان را گرفتیم، فعلا از پسته 30 هزار تومانی خبری نیست که نیست...

سراغ رییس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرمان را همکه گرفتیم او هم از نبود پسته با این نرخ در مراکز فروش شهر می گوید و اضافه می کند که در این خصوص با رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور هم صحبت کرده و منتظر دستور آنها در خصوص عرضه پسته با این نرخ می باشد.

مرتضی شهبازی می گوید: به محض رسیدن دستور مقدار نیاز واحدهای صنفی استان را می گیریم و به مقدار نیاز پسته آنها را با این نرخ از تهران به استان می آوریم.

او می گوید در حال حاضر پسته اکبری درجه یک را در بازار کیلویی 48 هزار تومان می فروشند و در هیچ جای شهر پسته با نرخ کیلویی 30 هزار تومان عرضه نمی شود.

مطمئنم اگر این پسته می دانست که حالا دارد اشک خیلی هامان را با آن خنده اش در می آورد، عمرا اگر می توانست حتی یک لبخند ملیح بزند، چه برسد به خنده و قهقهه!!!/س

 
برچسب ها: پسته ، شب ، عید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.