ارزش بورس و فرابورس نسبت به تولید ناخالص داخلی، 5 سال گذشته حدود 16 درصد بود که در حال حاضر این رقم به حدود 50 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،صالح آبادي رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست تخصصی "استقرار الزامات سیستم کنترل های داخلی که صبح امروز برگزار شد گفت:حجم معاملات سه بورس نیز برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه به رقم 100 هزار میلیارد تومان رسیده است و تعداد معاملات هم از مرز 6 میلیون دفعه گذشته است.

وي ادامه داد:سال آينده سيستم کنترل داخلي اجرايي و حسابرسان مستقل به ارزيابي داخلي مي پردازندو گزارش سالانه و عملکرد داخلي روي سايت کدال قرار مي گيرد.صالح آبادي افزود:اجرايي شدن سيستم کنترل داخلي باعث هيات مديره مسووليت خود را بهتر انجام دهند. ودر راستای کمک به اعضای هیأت مدیره و به ویژه اعضای غیر موظف است.

وی در خصوص دست و پاگير نبودن سيستم کنترل هاي داخلي اظهار کرد: این سیستم نه تنها برای مدیران دست و پاگیر نیست بلکه ابزاریست که اعضای هیأت مدیره می توانند بین آزادی عمل، پاسخگویی و رعایت حقوق توازن ایجاد کنند.

علی صالح آبادی در ادامه اضافه کرد: بعضاً شاهد این هستیم که یک عضو غیر موظف هیأت مدیره از اتفاقی در شرکت و بنگاه اقتصادی بی خبر است در حالی که از نظر قانونی موظف و متعهد به پاسخگویی است.

وي تصريح کرد:سيستم کنترل هاي داخلي يک روش جهاني است وکشورهایی که بورس متوسط به بالا دارند از سيستم کنترل هاي داخلي بهره می گیرند وهدف اصلی آن پاسخگویی، شفافیت بیشتر و رعایت حقوق سهامدارن به خصوص سهامدارن جزء است.وی با اشاره به اینکه جایگاه کشور در بانک جهانی 16 پله ارتقاء پیدا کرده است، گفت: یکی از ملاک های بانک جهانی رعایت حقوق سهامدارن به خصوص سهامدارن جزء است که استقرار سیستم کنترل داخلی می تواند نقش مؤثری در این خصوص ایفا کند./عب
برچسب ها: بورس ، فرابورس ، اوراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار