رئیس جمهور با بیان اینکه پيش‌بيني مي‌شود در سال آينده ميزان صادرات به بيش از 70 میلیارد دلار برسد، گفت: بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه سهم اقتصاد از درآمد نفتي كم شود و تنها راه دستيابي به اين موضوع افزايش ميزان صادرات است.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، مشروح سوالات و پاسخ های خبرنگاران سایر رسانه‌ها با رئیس‌جمهور که به صورت ضبط شده در برنامه گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور پخش شد.

محمود احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره واردات 10 ميلياردي محصولات دامي و كشاورزي اظهار داشت: ما برنامه وسيعي را براي توسعه كشاورزي آغاز كرده‌ايم و تصميم داريم 10 درصد منابع به توسعه كشاورزي اختصاص يابد.

رئيس جمهور ادامه داد: از 30 سال قبل تا كنون كشور ما در زمينه ذخيره نهاله‌هاي اصلي كشاورزي دچار كمبود بود،‌سال گذشته هم كه نهاله‌هاي اصلي به دليل واردات،‌كم شد از اين رو ناگزير شديم بخشي از گندم داخل را براي مصارف دامي استفاده كنيم.

وي افزود: واردات محصولات كشاورزي براي تامين ذخاير استراتژيك كشاورزي كشور صورت گرفته است و حدود 7 ميليارد دلار از اين مبلغ به واردات محصولات دامي و كشاورزي اختصاص دارد و مابقي آن مربوط به واردات دارو است.

احمدي‌نژاد درباره كمك مجلس در كنترل تورم و مشكلات اخير گفت:‌ مجلس بسيار مي‌تواند كمك كند،‌اولين راه آن تصويب بودجه 92 است؛‌ما طرح‌هايي را براي عبور از اين شرايط داريم كه مجلس با پشتيباني از آن مي‌تواند كمك بزرگي به دولت و كشور كند.

رئيس جمهور با اشاره به هدفمندي يارانه‌ها ادامه داد: هدفمندي يارانه‌ها طرح مهمي است و هيچ ضرري براي كشور ندارد غير از اينكه يكي دو دهك قدرت خريدشان كاهش مي‌يابد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه تعامل دولت و بخش خصوصي براي مقابله با تحريم‌ها چگونه است، تصريح كرد: حجم واگذاري دولت به بخش خصوصي در دولت نهم و دهم بيش از 40 درصد 15 سال گذشته است.

رئيس جمهور با بيان اينكه شخصا با همه تشكل‌هاي بخش خصوصي جلسه داشته‌ام افزود: در زمينه تعامل با بخش خصوصي مصوبه‌اي بود كه از نگاه من خلاف قانون به نظر مي‌رسيد از اين رو آن مصوبه را به شوراي حل اختلاف ارجاع دادم تا درباره آن تصميم گيري شود.

وي با بيان اينكه تعامل دولت و بخش خصوصي در تمامي رده‌ها مداوم است افزود: ما معتقديم كه كشور را بايد مردم اداره كنند و اين يك باور در دولت است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: حتی در این مرحله که وزارت بازرگانی مجبور شد وارد میدان شود تا کالای اساسی وارد کند، همه فشار ما به این وزارتخانه آن بود که کالاها را بلافاصله به مردم منتقل کند.

رئیس جمهور گفت: ممکن است گروهی بگویند ما نماینده کل مردم هستیم که ما با آنها هم مانند بقیه تعامل داریم و کار می‌کنیم، اما گستره مردم خیلی وسیع‌تر است و ما از خدا می‌خواهیم کارها را به آنها بسپاریم.

وی تصریح کرد:‌ الان پیشنهادات مختلفی به دولت می‌رسد که ما بدون هیچ تعصبی نسبت به آنها، بررسی می‌کنیم و هر کس راه‌حل بهتری برای بهبود وضع کشور بدهد استقبال می‌کنیم.

احمدی‌نژاد در عین حال گفت:‌ اینکه گروهی انتظار داشته باشد که ما کل دولت را تحویل آنها بدهیم، این خلاف قانون اساسی و منطق مدیریت است.

وي درباره راه‌هاي مبارزه با گراني گفت: اتفاقاتي خارج از اراده ما اقتصاد كشور را تحت تاثير را قرار داده و حدود 50 سال است كه اقتصاد ما وابسته به درآمد نفتي است كه اگر در خصوص نفت در دنيا نوسان تندي اتفاق بيافتد آثارش را در اقتصاد ما مي‌گذارد.

رئيس جمهور با اشاره به برنامه‌هاي درازمدت براي مبارزه با گراني تصريح كرد: بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه سهم اقتصاد از درآمد نفتي كم شود و تنها راه دستيابي به اين موضوع افزايش ميزان صادرات است چنانكه تا كنون صادرات كشور به 53 میلیارد دلار رسيده است و پيش‌بيني مي‌شود كه در سال آينده ميزان صادرات به بيش از 70 میلیارد دلار برسد.

احمدي‌نژاد با اشاره به برنامه‌هاي كوتاه مدت تصريح كرد: برنامه‌هاي كوتاه مدت شامل كنترل بيشتر بازار،‌دادن جبراني‌ها و كنترل قيمت ارزي است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره بودجه فرهنگي اظهار داشت:‌ برخي از موسسات به لحاظ قانوني تحت مديريت دولت نيستند اما توانسته‌اند رديفي از بودجه را به خود اختصاص دهند امسال ما توانستيم با كنترل بودجه اين موسسات را غربالگري كنيم و آنهايي كه اساسي نبودند از بودجه حذف كنيم.

رئيس جمهور افزود: ‌بودجه فرهنگي سال آينده كاهش نيافته است و در برخي كارهاي خاص نيز افزايش بودجه را شاهد هستيم،‌ بدون فرهنگ نمي‌توان زندگي كرد، اميدوارم كه بتوانيم بودجه بخش فرهنگ را در سالهاي آينده افزايش دهيم.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر توقف فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها چه آسيبي به كشور مي‌زند گفت:‌ فكر كنيد حرف‌هاي 20 روز پيش وجود ندارد ما با شرايطي مواجهيم كه از طريق ورود يك عامل خارجي به اقتصاد كشورمان ضربه وارد شده است.

وي با بيان اينكه كساني به نقاط ضعف و قوت اقتصاد ايران آشنايي كامل دارند ادامه داد: اين افراد با استفاده از برخورداري از اين دانش توانسته‌اند به اقتصاد ايران آسيب بزنند.

رئيس جمهور در ادامه درباره هدفمندي يارانه‌ها تصريح كرد: عده‌اي با اين طرح موافق يا مخالفند ما منتظريم كه آنها راه حل ارائه بدهند چرا كه با اين شرايط نمي‌توانيم ادامه بدهيم.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه براي اداره اقتصاد كشور به برنامه كلان نياز داريم گفت:‌ صاحب‌نظران اقتصادي طرح‌هاي خود را ارائه بدهند حتي اگر بتوانند 49 درصد ما را اقناع كنند آن طرح را اجرا خواهيم كرد.

وي خاطرنشان كرد: هدفمندي يارانه‌ها مربوط به شخص يا گروه خاص نيست،‌ بايد همه بسيج شويم تا بتوانيم در مقابل فشارها ايستادگي كنيم،‌قطعا شرايط فعلي عوض مي‌شود چرا كه چاره‌اي جز همكاري با ايران وجود ندارد.

انتهاي پيام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار