دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گفت : 90 درصد آلرژی غذایی مربوط به گندم ، شیر ، تخم مرغ ، سویا ، ماهی است .

دکتر حامد شفق دانشیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد پزشکی تهران بیان اینکه گندم از جمله شش الرژن اصلی غذایی به همراه شیر، تخم مرغ ، سویا ، ماهی وسبزیجات است در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت : این گروه در مجموع 90 درصد واکنش های آلرژیک غذایی را در اطفال شامل می شوند .

وی با بیان اینکه میزان شیوع آلرژی به گندم در بالغین تقریبا دو برابر کودکان است تصریح کرد: دانه گندم دارای پروتینی های مختلفی است که می توانند حساسیت زایی ایجاد نمایند .

این دانشیار دانشگاه ازاد اسلامی یادآور شد : واکنش حساسیت زایی به گندم در بدن انسان را می توان به دو گروه اصلی تقسیم کرد که در گروه اول آلرژیک به گندم مشابه سایر آلرژن ها است که معمولا بعد از چند دقیقه از مصرف شروع می شود که عموما عمر کوتاهی داشته و در مدت دو ساعت از بین می روند .

وی علائم این حساسیت را شامل تهوع ، استفراغ ، درد شکم و اسهال دانست و گفت : علائم دهانی به صورت خارش ، تورم لب ها و سوزش دهان نیز ممکن است در این حساسیت بروز نماید .

دکتر شفق اظهار کرد: شوک آنافیلاکسی نیز از دیگر تظاهران نادر و در عین حال کشنده به گندم است که به صورت علائم انسداد راههای فوقانی ناشی از التهاب ، کاهش فشار خون  بروز می کند که در موراید حتی ممکن است این نوع آلرژی از طریق آغشته بودن بسیار اندک این ماده غذایی به آرد گندم بروز نماید./ع2
برچسب ها: آلرژی ، غذایی ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.