معاون برنامه‌ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم صادرات تجهيزات الكترونيكي بايد به حدود ۲۰ميليارد دلار افزايش يابد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج، شجاعي در نخستين همايش «ديده‌باني صنعت و تكنولوژي الكترونيك، توليد داخل و راهكارهاي حمايت از آن»، با اشاره به اين‌كه ايجاد و توسعه صنايع الكترونيكي سبب دستيابي به آينده مطمئن‌تر و توليد با ارزش‌افزوده بالاتري مي‌شود، افزود: صادرات خدمات به‌جاي خام‌فروشي مواد اوليه، نياز نداشتن به زيرساخت‌هاي پرهزينه، ايجاد اشتغال با صرف سرمايه‌گذاري كمتر، تنوع بازار مصرف، وابستگي بسياري از صنايع به محصولات الكتريكي و الكترونيكي و تطبيق با اصول زيست‌محيطي از مهمترين مزاياي صنايع الكترونيكي است.
وي گفت: ورود صنايع الكترونيكي و بهره‌گيري از اين فناوري‌هاي پيشرفته سبب نوآوري در بنگاه‌هاي توليدي و توليد باكيفيت در صنايع خواهد شد.
شجاعي يادآور شد: امروزه صنايع الكترونيكي و الكتريكي در بسياري از صنايع و بنگاه‌هاي توليدي مانند خدمات مهندسي، انرژي، حمل‌ونقل، تجهيزات و محتواي آموزشي و سرگرمي و حتي خدمات بيمه‌اي و بانكي ورود كرده و همين گستردگي سبب شده است در سند راهبردي صنعت، معدن و تجارت توجه ويژه‌اي به صنايع الكترونيكي شود.
وي رشد توليد سالانه كالاها با فناوري پيشرفته را بيش از ۱۶درصد اعلام كرد و گفت: نرخ رشد واردات كالاها با فناوري بالا، ۱۲درصد بود كه نشان‌دهنده توسعه صنايع الكترونيكي با فناوري بالا در كشور است.
شجاعي افزود: در افق ۱۴۰۴ و سند راهبردي صنعت، سهم ايران از صادرات جهاني محصولات الكترونيكي بايد به دودرصد برسد.
معاون برنامه‌ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هم‌اكنون الزامات ورود صنايع پيشرفته الكتريكي و الكترونيكي به بنگاه‌هاي توليدي كشور فراهم شده و از ۱۰درصد اعتبارات ريالي صندوق توسعه ملي نسبت به تامين سرمايه در گردش برخي شركت‌هاي صنعت الكترونيك اقدام شده است.
شجاعي همچنين از ايجاد سامانه‌هايي براي روانسازي امور واحدهاي توليدي و توسعه تجارت الكترونيك در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و افزود: در جهت حمايت از صنايع داخلي، براساس قانون حداكثر از توان داخل، هم‌اكنون تجهيزات و ماشين‌آلات موردنياز سرمايه‌گذاران و صنعتگران ارزيابي مي‌شود و به آن بخش از تجهيزات موردنياز آنان كه در داخل توليد مي‌شود، اجازه واردات داده نمي‌شود.
وي تاكيد كرد: صنايع الكترونيك بايد در حوزه توليد، بازاريابي، توليد محصول و حتي مديريت منابع انساني وارد شود و تحولات نويني را در اين حوزه‌ها به وجود آورد. /ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.