كارشناس تغذیه مركز بهداشت خوزستان گفت: مصرف زیاد قند،شكر و كافئین و همچنین مصرف غذاهای چرب در محیط‌های كاری، سطح هورمون‌های مولد استرس را در خون افزایش می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ 'سیده معصومه تقی زاده'  اظهار داشت: این استرس همراه با تغذیه نامناسب و كم‌تحركی، زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های مزمن فراهم می‌كند.

وی افزود: بنابراین افراد شاغل برای حفظ سلامت و افزایش بازده كاری به تغذیه مناسب نیاز دارند.

تقی زاده با بیان این‌كه افراد شاغل بخش قابل توجه ای از جمعیت فعال جامعه را تشكیل می‌دهند تصریح كرد: این افراد به طور معمول حداقل یك میان‌ وعده خود را در محیط كار مصرف می‌كنند.

كارشناس تغذیه مركز بهداشت خوزستان افزود: با تغییرات جزیی از جمله كاهش مصرف قند و كافئین در محیط كار و استفاده از سبزی و صیفی‌جات مانند خیار، گوجه‌فرنگی، كاهو، هویج و میوه‌ها به جای مواد قندی و شیرینی و بیسكویت، می‌توان به حفظ تعادل قند خون و همچنین افزایش دریافت ریزمغذی‌ها كمك كرد.

وی گفت: نتیجه آن علاوه بر حفظ سلامت و كاهش عوامل خطر بیماری‌های مزمن، افزایش كارآیی و بازده كاری كاركنان در محیط‌ های كار است.

تقی زاده اظهارداشت: كاركنانی كه حداقل یك‌سوم و یا حتی نصف روز خود را در محیط كار می‌گذرانند و معمولا یك وعده غذایی را در محل كار مصرف می‌كنند باید به منظور حفظ سلامت خود نكاتی مانند كاهش مصرف غذاهای آماده و كنسروی و غذاهای حاوی نیترات و محدود كردن مصرف نمك و غذاهای شور را رعایت كنند.

كارشناس تغذیه مركز بهداشت خوزستان گفت: به جای نوشابه گازدار كه مقدار زیادی مواد قندی و كافئین وارد بدن كرده و جذب كلسیم را هم مختل می‌كند، از نوشیدنی‌های سالم مانند آب یا دوغ كم‌نمك و بدون گاز استفاده كنند.

وی با تاكید بر استفاده از غذاهای غنی از فیبر، عنوان كرد: سبزی و صیفی‌جات مانند گوجه فرنگی، كدو، گل‌كلم، بادنجان، فلفل دلمه ای و هویج را بیشتر وارد برنامه غذایی خود كنید.

تقی زاده ادامه داد: مصرف قند و شكر و تنقلات شیرین را محدود كرده و شیر و لبنیات مصرفی را از نوع كم‌چرب انتخاب كنید و نان‌های تهیه شده از آرد سبوس‌دار را جایگزین نان‌های فانتزی مانند انواع نان‌های ساندویچی و باگت كنید.

كارشناس تغذیه مركز بهداشت خوزستان تصریح كرد: غذاهایی كه با حبوبات تهیه شده‌اند، نه تنها منبع خوب پروتئین هستند بلكه به علت دارا بودن فیبر، به سلامت بدن كمك می‌كنند.

وی افزود: فیبر علاوه بر تنظیم حركات دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست، جذب چربی‌ها و مواد قندی را كاهش می‌دهد./س


برچسب ها: مصرف ، قندوشکر ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.