شماري از دانشجويان مسلمان در دانشگاهي در پايتخت انگليس در تلاش هستند نمازخانه اي را که به آنها داده شده است حفظ کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، مسئولان دانشگاه سيتي در شهر لندن، در چند ماه اخير محدوديتهايي درباره زمان اقامه نماز به اجرا گذاشته اند و از اينکه دانشجويان در نمازخانه خود مراسم برگزار کنند جلوگيري مي کنند. دانشجويان مسلمان در انگليس مي گويند اين برخوردها تبعيض آميز است. با اين اوصاف، دانشجويان مسلمان انگليسي ديگر در دانشگاه سيتي نمازخانه نخواهند داشت و مجبور خواهند بود در محوطه دانشگاه نماز بخوانند. دانشجويان مذکور طوماري عليه سياستهاي مسئولان دانشگاه سيتي تهيه و امضاء کرده اند که براساس آن، دسترسي دانشجويان به نمازخانه دانشگاه محدود مي شود. آنها خواستار آن شده اند که مکاني براي اقامه نمازجمعه به دانشجويان مسلمان در دانشگاه سيتي داده شود. دانشجويان مذکور براي اقامه نماز مجبور مي شوند کلاسهاي خالي دانشگاه را پيدا کنند و در آنجا نماز بخوانند اما حالا مي خواهند با بيان اعتراض خود اوضاع را تغيير بدهند. آنها مجبور هستند در شرايط سرما و برف زمستاني در هواي آزاد نمازجمعه را برگزار کنند اما آنها مي گويند اين وضع نبايد ادامه پيدا کند. آنها تاکيد دارند هراندازه که محدوديت اعمال شود بازهم آنها به اقامه نمازجمعه ادامه خواهند داد. مسئولان دانشگاه سيتي لندن لاف مي زنند که تنوع ديني و قوميتي را رعايت مي کنند و در عرصه بين المللي ، احترام و جايگاه خوبي دارند. اما باوجود اين، آنها حاضر نيستند نيازهاي اساسي و مهم هزاران دانشجويان خود را تامين کنند بطوريکه به آنها نمازخانه اي مناسب بدهند تا در آنجا نماز بخوانند. 
واصف شيخ از دانشجويان مسلمان دانشگاه سيتي در اين خصوص گفت: مسئولان دانشگاه سيتي مي خواهند که متن خطبه هاي نماز ازقبل به آنها داده شود تا بررسي و تاييد کنند.اين کار براي ما غيرقابل قبول است. هيچيک از ديگر انجمنها يا گروههاي دانشجويي ملزم نيستند متن سخنراني هاي خود را قبل از ايراد شدن به مسئولان دانشگاه بدهند. ما از مسئولان دانشگاه دعوت کرده ايم در مراسم ما شرکت کنند زيرا ما چيزي براي مخفي کردن نداريم. اما اگر ما متن سخنراني خود را از قبل به مسئولان دانشگاه بدهيم، آنها خواسته هاي خود را بر ما تحميل خواهند کرد و خواهند گفت که چه چيزي مجاز و چه چيزي غيرمجاز است.
محمد مالک ديگر دانشجوي دانشگاه سيتي گفت: مسئولان دانشگاه به ما پاسخگو نيستند. آنها مي خواهند به گونه اي برنامه ريزي کنند که ما نتوانيم در مراسم نمازجمعه شرکت کنيم که ناراحت کننده است.
هنوز نمازخانه دانشگاه سيتي کاملا تعطيل نشده است. دانشجويان مسلمان اين دانشگاه مي گويند اين کار نقض حقوق آنها است و آنها بايد بتوانند آزادانه نماز و مراسم ديني خود را برگزار کنند.





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار