مدير روابط عمومي شرکت فرابورس در باره سوء ‌استفاده برخي مشاوران املاک از امتياز اوراق تسهيلات خريد مسکن هشدار داد و گفت: فرابورس بستري شفاف براي متقاضيان اين امتيازها فراهم کرده است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،‌شريفي در مصاحبه با راديو اقتصاد گفت: کساني که پيش از اين با سپرده گذاري از امتياز دريافت تسهيلات برخوردار مي شدند اما نيازي نداشتند ، آن را در بازار غيررسمي و غير شفاف واگذار مي کردند که با راه اندازي بازار اوراق تسهيلات مسکن  
در فرابورس اين بازار هم شفاف شده و هزينه تامين اين خدمت هم ارزان تر شده است.

شريفي گفت: اين بازار از سال 89 راه اندازي شده است و کساني که براي خريد مسکن مي خواهند از اين امتيازات استفاده کنند مي توانند به کارگزاري فرابورس مراجعه و اين اوراق را براي بانک مسکن نزديک محل خريد تهيه کنند.

مدير روابط عمومي با اشاره به اينکه اخيرا سوء استفاده بنگاه داران از اوراق امتياز تسهيلات وام مسکن گزارش شده است.

گفت: اين کار ناشي از آگاهي نداشتن برخي شهروندان بوده که خوشبختانه با اطلاع رساني هاي گسترده به ويژه از طريق رسانه ها گروهي کمتر شده است و از متقاضيان مي خواهيم 
براي دريافت اوراق فقط به فرابورس مراجعه کنند. 

شريفي تصريح کرد: برخي از بنگاه هاي مسکن از ناآگاهي مردم سوء استفاده کرده اند و باگرفتن مبالغ کلان اوراق مسکن را براي آنها از فرابورس خريداري مي کنند و اين افراد چون  اطلاع کاملي از فرايند خريد اين اوراق ندارند ، به جاي فرابورس به بنگاه هاي معاملات املاک مي روند و چند صد هزار تومان کارمزد پرداخت مي کنند.

شريفي افزود : متقاضيان دريافت اوراق تسهيلات مسکن با مراجعه به کارگزاري فرابورس مي توانند با مبلغ کارمزد بسيار پاييني (حداکثر 18 هزار تومان) کل اوراق را خريداري 
کنند.

شريفي گفت : البته بايد مقتاضيان کد سهامداري هم بگيرند.

بنابراين گزارش با انتشار اين اوراق مردم با هزينه کمتري نسبت به گذشته در يک بازار رسمي اين برگه ها را دريافت مي کنند و تا قبل از اين، يک برگه 500 هزارتوماني تا بيش از 100هزار تومان معامله مي شد اما امروز يک برگه 500هزار توماني در بازار فرابورس حدود 62 هزار تومان خريداري مي شود.

هزينه مبادله نيز در گذشته به ازاي هر وام 400 تا 500 هزار تومان بود اما در حال حاضر کارمزد اين مبادله 12تا 18 هزار تومان است ، اين بازار فرصتي را براي مردم ايجاد کرده است که با کمترين هزينه وام تسهيلات مسکن را دريافت کنند. 

در فرايند فرابورس اين معامله 3 روز زمان مي برد ، ابتدا مشتري به کارگزار مراجعه مي کند و در خواست خريد مي دهد که همان روز انجام مي شود و سه روز بعد اوراق به دست مشتري مي رسد.

در صورتي که متقاضي کد سهام داري نداشته باشد در قدم اول بايد با مراجعه به کارگزاري درخواست صدور کد بدهد که تا  دو روز هم براي اين موضوع زمان مي برد.

در مجموع حدود پنج روز در سيستم فرابورس زمان لازم است تا يک فرد اوراق تسهيلات مسکن را دريافت کند. اما اينکه پس از آن چقدر زمان مي خواهد تا فرد با ارائه اوراق به بانک مسکن تسهيلات دريافت کند مربوط به بانک است.

قرار است در سال آينده شعب کارگزاري فرابورس افزايش يابد./عب
برچسب ها: بورس ، فرابورس ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار