پژوهشگران دانشگاه الزهرا موفق به طراحی محیط های کلریمتریک جهت سنجش سریع حساسیت آنتی بیوتیکی شدند.

زهرا بلند قامت‌پور، مجری طرح در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:  با توجه به افزایش و اهمیت به کارگیری الگوی دارویی مناسب در بیماری های عفونی، تحقیقاتی در جهت ابداع روش های شناسایی سریع باکتری ها و تعیین رژیم دارویی مناسب به ویژه در بیماری هایی مانند مننژیت ، سپتی سمی و سپسیس صورت گرفته است.

وی افزود: هدف از این مطالعه طراحی محیط های کلریمتریک جهت کوتاه شدن زمان تعیین الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی، کاهش هزینه های ناشی از مصرف داروهای غیر ضروری و همچنین کاهش عوارض جانبی ناشی از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها است.

ملکی جبرسرای تصریح کرد: طراحی این محیط ها بر اساس رشد سریع میکروارگانیسم ها و ایجاد تغییرات رنگی در حضور معرف مناسب است که در این پژوهش با در نظر گرفتن اهمیت تعیین الگوی صحیح حساسیت آنتی بیوتیکی در همان روزی که عامل بیماری زا ایزوله می شود و می توان به کارگیری این محیط ها را به عنوان راهی برای بهبود روند تجویز دارو معرفی کرد.

وی اظهار داشت: محیط های طراحی شده بر دو نوع یکی برای سنجش حساسیت آنتی بیوتیکی در خانواده آنتروباکترياسه طراحی شده که به رنگ قرمز بود و در اثر فعالیت متابولیکی باکتری به رنگ زرد تبدیل می شود و نوع دیگر با عدم رشد رنگ زرد در اطراف دیسک های آنتی بیوتیک قابل مشاهده است.

وی خاطر نشان کرد: کاهش هزینه درمانی، کاهش میزان مرگ و میر به واسطه استفاده از رژیم دارویی صحیح از مزایای استفاده از این محیط ها است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار