در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم "پروين اعتصامي"؛

بوسه داود رشيدي بر دستان مرتضي احمدي/ درخواست مرتضي احمدي از وزير ارشاد

داود رشیدی دست استاد احمدی را بوسید و سپس گفت: استاد مرتضی احمدی در یک تعریف ساده نمی گنجد، ایشان در عرصه های هنری مختلف مانند دوبله، گویندگی رادیو، تئاتر، تلویزیون و سینما فعالیت گسترده داشته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما خبرنگاران، مراسم اختتامیه هفتمین دوره ملی و سومین دوره بین المللی جشنواره فیلم پروین اعتصامی با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مازیار رضاخانی دبیر جشنواره و جمعی از هنرمندان سینما در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در ابتدا بعد از قرائت آیاتی از قران سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر و قدردانی از دست اندرکاران پروین اعتصامی در خصوص زندگی پروین اعتصامی گفت: پروین اعتصامی شاعر نامی ایران با وجود 34 سال زندگی کوتاه‏، عمر پرباری داشت به طوری که بعد از گذشت 70 سال از فوت وی ارزش ها، نگاه انسانی و بهره مندی از زیبایی ها به صورت آثار ارزشمندی به یادگار مانده است.

وی ادامه داد: علامه قزوینی لقب رابعه دهر را به پروین نسبت داد با هر نوع زبانی سخن می گفت ظرافت هنر را با مضامین عالی بیان می کرد و حتی اشعار او الهام گیری برای سوژه های ناب است.

حسینی عنوان کرد: نقش هنر تئاتر و فیلم به فکر انداختن مخاطبان است که با وجود باطن عمقی پیامی را به بیننده و یا شنونده منتقل می کند؛ هنرمند با عواطف و احساسات تلخی های زمانه را با شیرینی بیان فرهنگ و امی کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: پروین شاعر اخلاق ادب و تربیت است و در اشعارش به همدردی با محرومان بی عدالتی و نهی ریاکاری نظر داشت و از نکات قابل توجه در کلام پروین موضع زن و تحکیم زن در خانواده است؛ به تعبیر پروین هنر گوهرهای پاک وجودند.

حسینی با اشاره به بهره گیری از مضامین والا پروین اظهار داشت: حتی در صورت شناخت نداشتن بزرگان عرصه هنر می توان از اثار به جامانده پی به خرد آنها ببریم.

در ادامه مازیار رضاخانی دبیر جشنواره فیلم پروین اعتصامی با اشاره به دشواری در برگزاری این دوره جشنواره گفت: با بازبینی 800 اثر حاضر در جشنواره توسط هیات داوران 101 اثر برای بخش مسابقه انتخاب شدند که 40 برگزیده خواهد داشت و این دوره با رویکرد زن و نقش آن در تنظیم اقتصادی برگزار گردید.

وی ادامه داد: در این دوره با توجه به حضور فیلمی با موضوع پیامبر اعظم (ص) بخشی تحت عنوان این نام قرار گرفت که فیلم سازان انیمیشن جایزه این دوره دریافت خواهند کرد.

رضاخانی عنوان کرد: با نبود انجمن حمایت بانوان و دفتر ارشاد استان تهران برگزاری سخت می شد اما با حضور این گروهها و همچنین حضور و تقدیر از بانوان جانباز و دو استاد گرانقدر نقطه عطف این مراسم است.

ادامه مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره پروین نیز به تجلیل از بانوان جانباز و ایثارگر اختصاص داشت و تندیس پروین زرین به همراه لوح تقدیر و مبلغ 2 ملیون ریال از سوی امور بانوان شهرداری تهران و بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، به پاس جان افشانی در راه اسلام و میهن به پنج بانوی ایرانی اهدا شد.
دکتر دولت خلیلوند، متخصص پاتولوژی و جانباز 25 درصد
دکتر زینب امیری مقدم، فوق تخصص جراحی قلب کودکان، رزمنده 8 سال دفاع مقدس در غرب کشور
دکتر معصومه آباد، جانباز 50 درصد و عضو شورای شهر تهران
مژده اونباشی، کارشناس الهیات و جانباز 50 درصد
فهیمه مراد پور، بهیارماما و جانباز شیمیایی
همچنین جایزه ویزه هیات داوران این دوره از جشنواره فیلم پروین برخلاف سال های گذشته، به 5 بانوی ایثارگر و موفقی که سوژه فیلم های راه یافته به بخش مسابقه جشنواره بودند، تعلق گرفت. این جایزه ویژه که عبارت بود از تندیس نیلوفر سیمین، لوح تقدیر و 5 میلیون ریال جایزه نقدی به این افراد اهدا شد:
خدیجه گنجی به خاطر نگهداری از دختر بچه ای بی سرپرست
محبوبه رمضانی به خاطر عفو قاتل برادرش و تلاش در عرصه عفو قاتلان غیر عمد
خدیجه شیرازی، بیمار ام اسی، برای نگهداری از دو فرزند معلول
گلرخ آزرمی برای مقاوت و زندگی پرتلاش بعد از شهادت 7 نفر از اعضای خانواده اش در بمباران
بعد از این مرحله از اهدای جوایز، گروه موسیقی بیدل به سرپرستی و خوانندگی حسام الدین سراج، به اجرای برنامه پرداختند.
در ادامه مراسم تجلیل و قدردانی از مرتضی احمدی، هنرمند پیشکسوت رادیو، تئاتر و تلویزیون به پاس دوران درخشان فعالیت و جایگاه درخشانی که در کارنامه هنری و فرهنگی ایران به جا گذاشته است، تجلیل شد، با با تشویق بی وقفه حضار همراه بود.
احمدی که تندیس پروین زرین و لوح تقدیر خود را از دکتر محمد حسینی و داوود رشیدی دریافت کرد، گفت: 71 سال است که برای هنر این کشور کار می کنم و همیشه سعی داشته ام در هر برنامه ای شادی را فراموش نکنم. دوستی از من پرسید که چرا پشتت خمیده شده است و قوز کرده ای؟ من در جواب گفتم: 71 سال است در برابر مردم تعظیم کرده ام، می خواهی خمیده نشوم؟ الان هم می گویم دست و پاس شما مردم خوبم را می بوسم.
داود رشیدی نیز دست استاد احمدی را بوسید و سپس گفت: " استاد مرتضی احمدی در یک تعریف ساده نمی گنجد، ایشان در عرصه های هنری مختلف مانند دوبله، گویندگی رادیو، تئاتر، تلویزیون و سینما فعالیت گسترده داشته اند.
مرتضی احمدی از از پیشکسوتان و اساتید پیش پرده خوانی است، شناخت ایشان از فرهنگ فولکلور ایران بخصوص تهران منحصر به فرد است. برای استاد احمدی عزیزسلامتی و طول عمر آرزو می کنیم.
مرتضی احمدی هم، خطاب به وزیر گفت: مجموعه ای از 120 پیش پرده خوانی همراه با ریتم و نت کامل را در ارشاد دارم، که امیدوارم مجوز چاپ آن به زودی صادر شود.
در این دوره از جشنواره نیز به سنت سال های گذشته، از 60 نفر از چهره های فرهنگی و هنری درباره انتخاب بهترین زن بازیگر نسل دوم و سوم نظر سنجی صورت گرفته بود که به تربیت لیلا حاتمی، نگار جواهریان و ترانه علیدوستی بیشترین آرا را کسب کرده بودند، اما هیچ یک برای دریافت جایزه خود در سالن حضور نداشتند.
در پایان نیز محمدرضا اصلانی داور این دوره از جشنواره به قرائت بیانیه هیات داوران پرداخت و گفت: این جشنواره با معظل بودجه مواجه است و وقتی بودجه این دوره را تصویب می کردیم فکر نمی کردیم طوفانی از معظلات اجتماعی پیش روی ما باشد،امیدورام مدیران به هوش ما به این معظل نگاهی مدبرانه داشته باشند.
سپس هیات داوران متشکل از آقایان منبتی، اصلانی، جعفری جلوه و مینو فرشچی به همراه دبیر جشنوراه  و فرناز قیصری پور دبیر اجرایی جشنواره پروین، روی سن حاضر شدند و به اهدای جوایز بخش مسابقه فیلم پرداختند.
جوایز مسابقه ملی هفتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی:

بخش نیلوفر زرین:
1) بهترین فیلم داستانی: صبا (رقیه توکلی)
2) بهترین فیلم مستند: 21 آگهی استخدام (فرحناز شریفی)
3)بهترین فیلم تجربی:
دیپلم افتخار : صندلی زمان (عسل غریب)
4) بهترین فیلم پویانمایی: بخش زایمان (بهنام دلداده)
 
بخش نیلوفر سیمین:
1) بهترین پژوهشگر زن: رخساره قائم مقامی ( تنهایی پرهیاهو)
2) بهترین انیماتور زن:  مریم خلیل زاده - مریم چرم چی (کبوتر سفید کنار آینه)
3) بهترین بازیگر زن: سهیلا گلستانی( صبا)
4) بهترین کارگردان زن: سهیلا گلستانی (بازگشت)
5) بهترین فیلمنامه نویس: رقیه توکلی (صبا)
6) بهترین تدوینگر زن: عاطفه خادم الرضا (زندگی بداهه)

بخش ویژه:
- تهران، مترو، زنان (بهاره بهارفر)
- کمان راست ( علی پورطالبی)

بخش نگاه نو:
- چیدن سپیده دم (تیمور قادری)
 
 
بخش بانوی قهرمان ایرانی:
زندگی پای چوبه دار (مهدی گنجی)
بخش پروین اعتصامی
- مشاهیر – پروین اعتصامی ( اهورا شهبازی)
بخش پیامبر اعظم (ص)
- محمد (ص) پیام آور رحمت و مهربانی (محمود سلطان پور)/ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.