مخالفان مصر روز جمعه از محمد مرسي رئيس جمهور اين کشور به علت درخواست براي برگزاري انتخابات در خلال يک بحران ملي به شدت انتقاد کردند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ، خبرگزاري رويترز در گزارشي از قاهره به قلم مروه عوض نوشت: مخالفان مصر روز جمعه از محمد مرسي رئيس جمهور اين کشور به علت درخواست براي برگزاري انتخابات در خلال يک بحران ملي به شدت انتقاد کردند اما اين انتخابات مي تواند آزموني براي وحدت اسلام خواهان باشد که از انقلاب سال2011 مصر تاکنون در هر راي گيري پيروز شده اند. بلافاصله پس از آنکه مرسي درخواست برگزاري انتخابات پارلماني را در مصر مطرح کرد ، ليبرال ها و چپگرا ها او را متهم کردند درحال دامن زدن به اختلاف ها بين اسلام خواهان و مخالفان آنهاست . حتي برخي از آنها تهديد کردند اين انتخابات را که قرار است بيست و هفتم ماه آوريل آغاز شود و اواخر ماه ژوئن پايان يابد ، تحريم خواهند کرد . 
اسلام خواهان ازجمله اخوان المسلمين که از مرسي حمايت مي کنند اکثريت پارلمان را که ماه گذشته درپي حکم دادگاه منحل شد ، در اختيار داشتند . پارلمان جديد مصر با تصميم گيري هاي مهمي روبرو خواهد بود زيرا اين کشور به دنبال دريافت وام صندوق بين المللي پول به منظور کاهش بحران مالي موجود است .
مرسي اميدوار است با درخواست براي برگزاري اين انتخابات بتواند به ناآرامي هاي بوجود آمده برسر راه روند انتقال دموکراسي در مصر پايان دهد .
اسلام خواهان با استقبال از اين درخواست مرسي براي برگزاري انتخابات پارلماني ، آن را تنها راه خروج از بحران سياسي و اقتصادي در مصر ناميدند . اما محمد البرادعي سياستمدار ليبرال گفت برگزاري انتخابات بدون دستيابي به توافق ملي باعث وخيم تر شدن اوضاع خواهد شد . 
البرادعي که مدير کل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي است در صفحه توييتر خود نوشت : «‌ ادامه سرکوب و وخيم تر شدن بحران اقتصادي و اوضاع امنيتي در کشور باعث خواهد شد تا ما بيشتر در بحران فرو برويم . »
اعتراض هايي در سراسر مصر ازجمله شهرهاي اسکندريه و پورت سعيد برگزار شد . تظاهرکنندگان مصري درخواست هاي متفاوتي را مطرح کردند . برخي از آنها خواستار کناره گيري مرسي هستند و برخي ديگر خواستار آن هستند که بار ديگر ارتش به قدرت بازگردد و اداره کشور را به عهده بگيرد . 
« تصميم به تحريم انتخابات »
جبهه نجات ملي مصر که متشکل از برخي احزاب مخالف اسلام خواهان است اعلام کرد درمورد اين انتخابات تصميم گيري خواهد کرد . 
خالد داوود سخنگوي جبهه نجات ملي مصري گفت : «‌ما اوايل هفته آينده نشستي را برگزار خواهيم کرد تا درمورد اينکه آيا در اين انتخابات شرکت يا آن را تحريم کنيم تصميم بگيريم . اما همانگونه که مشاهده مي شود مخالفان بطور کلي از اين تصميم يکجانبه مرسي خشمگين هستند . اين يک تصميم عجولانه بود.»
وي افزود اولويت هاي ديگري از جمله تغيير قانون اساسي جديد دارد که مجلس موسسان تحت کنترل اسلام خواهان آن را سال گذشته تدوين کرد . 
« اسلام خواهان آماده برگزاري انتخابات هستند »
احزاب و گروه هاي اسلام خواه در مصر با استقبال از درخواست مرسي براي برگزاري انتخابات پارلماني ، تهديد مطرح شده را درمورد تحريم انتخابات رد کردند . 
طارق الزمر رئيس دفتر سياسي حزب سازندگي و توسعه مصر گفت انتخابات تنها راه خروج از اين بحران است . 
عصام عريان از اعضاي حزب حاکم آزادي و عدالت اخوان المسلمين نيز گفت پارلمان باعث وحدت در زندگي سياسي مصر خواهد شد . 
مرسي ماه نوامبر نيز با جبهه نجات ملي که مهم ترين گروه مخالف در مصر به شمار مي رود برسر قانون اساسي جديد اين کشور دچار کشمکش شد . 
اما با تصويب قانون اساسي جديد مصر در همه پرسي اين کشور در ماه دسامبر ، مرسي موفق شد بر اين بحران فائق آيد . اما اين بار وضع پيچيده تر است . 
مصطفي کامل السيد استاد علوم سياسي در دانشگاه قاهره گفت بحران کنوني به سادگي قابل حل نخواهد بود.
وي افزود کشمکش برسر قانون اساسي ، ليبرال ها و چپگراها را در يک طرف و اسلام خواهان و ديگران را در طرف ديگر قرار داد و مردم عملا در اين مسئله درگير نبودند . اما اين بار ، مردم در اين کشمکش دخيل هستند و به وخامت شرايط زندگي خودشان اعتراض دارند . 
عبدالله السناوي از مقاله نويسان روزنامه مستقل الشروق گفت اگر مرسي و اخوان المسلمين امتياز ندهند ، بحران کنوني قابل حل نخواهد بود . 
وي افزود بحران موجود با استفاده از نيروهاي امنيتي قابل حل نيست زيرا آنها خسته شده اند و ارتش نيز نمي خواهد با غيرنظاميان درگير شود .





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار