پیشگیری و کنترل بیماری ليشیمانیوز جلدی به ویژه در مناطق با شیوع بالا در کشور بسیار ضروری است و این مهم جز با ارائه آموزش های لازم به گروه های در معرض خطر بیماری، محقق نخواهد شد.

موسی رحمانی نژاد، کارشناس ارشد انگل شناسی پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: انواع مختلف لیشیمانیوز به خصوص نوع جلدی این بیماری از جمله مشکلات مهم بهداشتی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان است که در ایران نیز شیوع بسیار بالایی در برخی از مناطق دارد.
 
وی با اشاره به ویژگی های اپیدمیولوژیک لیشمانیوزجلدی در کشور افزود: در مجموع این بیماری در مردان شیوع بالاتری در مقایسه با زنان دارد و در تمام گروههای سنی شایع است.
 
رحمانی نژاد تصریح کرد: بر طبق نتایج مطالعات انجام شده در کشورمان، شیوع لیشمانیوز جلدی در سنین 20 تا 40 سال بیش از سایر گروههای سنی است و پس از آن سنین کمتر از 20 سال شیوع بالایی از نظر این بیماری دارند.
 
وی با بیان اینکه برای مقابله با بیماری ليشیمانیوز جلدی آموزش همگانی و داشتن اطلاعات اپیدمیولوژيک در خصوص این بیماری بسیار با اهمیت است، تاکید کرد: پیشگیری و کنترل بیماری ليشیمانیوز جلدی به ویژه در مناطق با شیوع بالا در کشور بسیار ضروری است و این مهم جز با ارائه آموزش های لازم به گروههای در معرض خطر بیماری، محقق نخواهد شد.
 
رحمانی نژاد یادآور شد: مبارزه با ناقلین بیماری، استفاده از شیوه های سمپاشی، کنترل جوندگان، استفاده از قلم های دور کننده و درمان موارد بیماری از مهمترین اقدامات جهت کنترل و پیشگیری از بیماری لیشمانیوزجلدی است.
 
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر موارد فوق، انجام مطالعات تکمیلی و دقیق تر در خصوص ویژگی های اپیدمیولوژیک ليشیمانیوز جلدی، تشخیص دقیق موارد بیماری،‌تقویت سیستم ثبت گزارش دهی و بیماریابی دقیق و مناسب، می تواند به مبارزه جدی تری ليشیمانیوز جلدی کمک کند./ح
برچسب ها: لیشیمانیوز ، سالک ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار