آيت الله واعظ طبسي در ديدار مسئولان فرهنگي جهاد دانشگاهي سراسر كشور اظهار داشت: امروز نگاه منطقه و دنيا به جمهوري اسلامي ايران است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي، نماينده ولي فقيه در خراسان و توليت آستان قدس رضوي در اين ديدار كه با حضور معاونين فرهنگي واحدهاي جهاد دانشگاهي سراسر كشور و روساي مراكز و مديران عامل موسسات تابع در مشهد برگزار شد، ضمن تمجيد از فعاليت‌هاي پژوهشي جهاد دانشگاهي اظهار داشت: جهاد دانشگاهي و توليدات فكري، علمي و پژوهشي، تلاش هاي فكري، هنري و اجتماعي آن، مولود نظام اسلامي و از مهمترين دستاوردهاست.

وي اظهار داشت: حمايت امام جامعه اسلامي از مراكز پژوهشي و تحقيقاتي، بيانگر نقش تأثيرگذار امامت و رهبري نظام اسلامي در كارهاي مهم علمي و پژوهشي و فرهنگي است و اميدوارم قدردان اين نعمت بزرگ الهي باشيم.

وي گفت: در اين كه ما در اين چند سال قدم‌هاي بلند و پيشرفت قابل توجهي در زمينه هاي علمي و تحقيقاتي داشته‌ايم، جاي هيچ حرفي نيست. نه نياز به شعار و نه نياز به مبالغه است. اينها واقعيت‌هايي است كه زمينه درخشش استعدادهاي جوانان و نوجوانان ما و برخورداري آنها از ايمان و معارف ديني را فراهم آورده و در اين ميان، اعتماد به نفس و اعتماد به خداوند و دعا براي هدايت و نصرت الهي نقش داشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: شما آقايان حتما اكثرا به ياد داريد كه قبل از انقلاب اسلامي چه فضايي بود؟ دستگاه حاكمه مسحور پيشرفت علمي و صنعتي غرب بود و به جاي آنكه در مسير همان پيشرفتها جوانان و مراكز علمي و موسسات فرهنگي را ترغيب كند، آنچه بدان بسنده مي‌كردند، يك غرور كاذب و مطرح كردن فرهنگ بيگانه در فضاي كشور و تبعيت از سياست‌هاي سلگه‌گرانه آنها بود.

وي با اشاره به خاطرات خود از زندان رژيم پهلوي و برخوردهاي عوامل ساواك ضمن نقل گفته يكي از مسئولان ارشد ساواك با اين مضمون كه شما كه اينقدر عليه اسرائيل صحبت مي‌كنيد، هيچ مي‌دانيد كه اگر يك روز داروهاي اسرائيلي به ما نرسد، همه مردم مي‌ميرند؟ اظهار داشت: امروز به بركت نظام اسلامي، بسياري از داروهاي مهم كشور در داخل توليد مي‌شود.

وي افزود: حالا به بي‌مهري‌هايي كه بعضا دستگاه اجرايي يا بعضي مقامات كشور نسبت به امر پژوهش دارند، نمي‌پردازيم، هر چند در جاي خود نيازمند توجه است. مي‌گوييم تحقيق و پژوهش و مي‌دانيم كه كار تحقيقي چقدر هزينه دارد و ممكن است ده بار روي يك پروژه كار شود و به نتيجه نرسد، اما آن بودجه لازم را به امر تحقيق و پژوهش اختصاص نمي‌دهيم.

توليت آستان قدس رضوي با تأكيد بر اين مطلب كه امروز ترديدي در پيشرفت‌هاي علمي جمهوري اسلامي نيست، متذكر شد: در كارهاي علمي و پژوهشي هرگز دچار ترديد نشويد! خيلي هم فكر نكنيد مثلا صاحبنظراني كه نام آنها در تاريخ آمده هر چه گفتند، وحي منزل است و ما حرفي در برابر آنها نداريم، اين گونه نيست.

وي با تأكيد بر اين كه ما مي‌توانيم با فكر، استعداد و توان فكري خود مسائل تازه‌اي را مطرح كنيم، گفت: ضمن اينكه به علم پيشينيان مراجعه داريم، اما به توان خود هم اعتماد مي‌كنيم تا بتوانيم در محافل علمي و سياسي دنيا مطرح باشيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: اين كه رهبر معظم انقلاب اين‌قدر بر توليد علم تأكيد مي‌كنند، به خاطر همين است. اين مناظرات و گفتمان‌ها و مباحث آزاد همگي به خاطر اين است كه انسان بتواند به چيزهاي تازه‌اي برسد.

وي با تأكيد بر شناخت استعدادهاي جوانان و نوجوانان، اظهار داشت: در كشور ما انصافا استعدادهاي جوان و برخوردار از نبوغ خاص، فراوان است. ولي هنوز آنچنان كه بايد و شايد، دنبال نكرده‌ايم و اين نيازمند كار و برنامه‌ريزي جدي است.

وي با تأكيد بر اولويت بخشيدن به مباحث فرهنگي در جامعه اظهار داشت: خوشبختانه جهاد دانشگاهي كار علمي را همراه با كار فرهنگي مي‌داند و حق هم همين است. ما بايد پايه‌هاي فكري، اعتقادي و معرفتي خود را تقويت كنيم و بتوانيم ديگران و بخصوص شاگردان خود را با همين فكر و نظريه آشنا و تربيت و تقويت كنيم.

وي به شرايط روز جامعه اشاره كرد و اظهار داشت: واقعيت اين است كه احساس مي‌كنيم امروز خيلي نياز به اخلاق داريم و نياز داريم كه در مسائل فكري و معرفتي پخته و عميق باشيم. نمي‌گويم در اين زمينه كم كار شده است، اما آنچه بوده، هنوز نتوانسته است پاسخ مناسبي به نياز كشور باشد.

آيت الله واعظ طبسي همچنين با بيان اين كه نگاه منطقه و دنياي امروز به جمهوري اسلامي است، بيان داشت: همان گونه كه عزت، شجاعت و استقلال ما مورد توجه ديگران است، مبلغ آشنايي ما با دين و استواري در آن و رعايت اخلاق ديني نكات مورد انتظاري است كه اگر در كنار مسائل علمي بدان‌ها توجه شود، مطمئن هستيم به آنچه مورد انتظار دنياي اسلام از ماست، خواهيم رسيد.

وي همچنين به اهميت جايگاه پژوهش در آستان قدس رضوي پرداخت و اظهار داشت: آستان قدس رضوي هم به مسائل علمي و پژوهشي و هم به مسائل بهداشت، درمان و دارو توجه ويژ‌اي داشته و شايد اولين موسسه‌اي كه به عنوان بنياد پژوهش‌هاي اسلامي تأسيس شد و محققان و اساتيد دانشگاه و حوزه در كنار هم مشغول تحقيق و تتبع شدند و محصولات خوبي هم در مسائل فكري و اجتماعي داشته، اينجا بوده است.

توليت آستان قدس رضوي ابراز داشت: در امر دارو و درمان هم دارالشفاي امام را از اوايل انقلاب متحول كرديم و امروز به عنوان يك بيمارستان منشأ خدمات مناسبي است و بيمارستان رضوي هم كه در كنار مسائل درماني با برگزاري نشست‌هاي علمي، منشأ خدمات ارزنده‌اي بوده است.

وي افزود: علاقه‌مند هستيم كه يك همكاري اصولي و منطقي بين مراكز پژوهشي نظام و آستان قدس رضوي برقرار باشد و هم ما بتوانيم از خدمات مراكز مختلف استفاده كنيم و هم ساير موسسات بتوانند از توانمندي هاي اين نهاد بهره مند شوند. اگر احساس شود اينجا زمينه اي براي همكاري هست، آمادگي وجود دارد.

توليت آستان قدس رضوي اظهار داشت: به اين دستاوردها متوقف نمي‌شويم؛ حالا من باشم يا نباشم، برنامه‌ريزي و سياست‌گزاري اين است كه اين راه ادامه پيدا كند. امكان ندارد كه آستان قدس رضوي هماهنگ با سياست هاي كشور و نظام نباشد و در مسير ارشادات رهبري نظام جامعه نباشد.

در ابتداي اين ديدار دكتر يادگاري، رئيس جهاد دانشگاهي كشور و مجيد غيور، رئيس جهاد دانشگاهي استان خراسان رضوي به ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي اين مركز پرداختند.


برچسب ها: عضو ، مجلس ، خبرگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.