بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ای ۱۲۱۱۲۲ سوره طه
فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى ﴿۱۲۱﴾ ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَهَدَى ﴿۱۲۲﴾

آنگاه از آن [درخت ممنوع] خوردند و برهنگى آنان برايشان نمايان شد و شروع كردند به چسبانيدن برگهاى بهشت بر خود و [اين گونه] آدم به پروردگار خود عصيان ورزيد و بيراهه رفت (۱۲۱) سپس پروردگارش او را برگزيد و بر او ببخشود و [وى را] هدايت كرد (۱۲۲)


*با این همه چون آدم و حوا به گناه خود اعتراف کردند خداوند نه تنها گناه ایشان را بخشید بلکه آدم را برگزید، هم هدایت کرد و هم هادی قرار داد اما بنابر مصلحتی ایشان را (یعنی همۀ آدمیان را که از فرزندان آدمند) به سرزمینی بسیار دور دست به نام زمین فرستاد و در عین حال به ایشان وعده داد که من سفیران و پیام آورانی را برای شما می‌فرستم که شما را باز به سوی من هدایت کنند.

*بنابر این وقتی که آن هادیان آمدند هر که از ایشان پیروی کند هدایت یابد و هیچ گاه گمراه و نگون بخت نگردد اما آن کس که خود را از یاد خدا غافل کند بی گمان در این جهان زندگی تنگ و پر مشقت خواهد داشت.

*این شخص در روز قیامت نیز نابینا محشور خواهد شد زیرا پذیرش دعوت انبیا به منزله چشم است و اگر کسی آن هدیه معنوی را نپذیرد در عالم معنا از گوهر بصر محروم خواهد بود.

*نظامی با اشاره به بخش آخر آیه 121 می‌گوید اینکه آدم پروردگارش را عصیان کرد اگر چه گناه و سیاه بود اما این گناه، خالی بود که خداوند بر چهرۀ آدم نهاد تا بر جمال او بیفزاید زیرا این توانایی بر اطاعت و عصیان جزءِ کمالات آدمیان است و با این خال خداوند به آدمی اختیار داد و اختیار مقامی بس بلند است:

خالِ «عصی» بر رخ آدم فکند        زلف زمین در برِ عالم فکند
نظامی، مخزن الاسرار
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار