یک دوزنده لباس‌های سنتی و محلی گیلان گفت: لباس‌ محلی برگرفته از طبیعت است و هر بخش از این لباس‌ حکایت‌ مختلفی را روایت می‌کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،زهرا خسروپور، اظهار کرد: لباس‌هایی که به عنوان لباس‌هایی محلی گیلان تولید می‌شود متشکل از رنگ‌های مختلفی است که هر یک از این رنگ‌ها معنی و مفهوم خاصی دارد.

وی افزود: تمامی رنگ‌هایی که در این لباس‌ها به کار برده می‌شود برگرفته از رنگ‌های طبیعت است. این رنگ‌ها بر اساس رنگ فصول مختلف طراحی شده‌اند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: در لباس‌های محلی گیلان نماد دریا، رنگین کمان، شعله‌های آتش و کوه پایه‌های شمال وجود دارد که هر یک به نوبه خود روایت‌های جداگانه‌ای دارد. همچنین سکه‌هایی که در این لباس‌ها طراحی شده‌اند برای آهنگ دادن به آن‌ها است.

خسروپور تصریح کرد: لباس‌های محلی گیلان به دلیل نوع رنگ، جنس پارچه‌ای که در آن به کار رفته و زیبایی که دارند به عنوان پنجمین لباس زیبای جهان معرفی شده است و به دلیل همین خصوصیت‌ها و پوشش کامل اسلامی که دارد به عنوان نخستین لباس در کشور معرفی شده است.

او ادامه داد: بیشترین عرضه محصولات ما در نمایشگاه‌ها است ولی برای مدارس، مهد کودک‌ها و فروشگاه‌های سراسر کشور و خارج کشور نیز لباس سنتی و محلی تولید می‌کنیم.

وی گفت: در بازار لنگرود فروشگاه ثابتی دارم ولی اگر بتوانیم مواد اولیه را با قیمت مناسب‌تری به دست بیاوریم، می‌توانیم تولید خود را بالاتر ببریم و در اندازه‌های مختلف البسه تولید کنیم.

این هنرمند گیلانی در خصوص آموزش دوخت لباس محلی بیان کرد: در این زمینه فعالیت خوبی داریم و سعی‌مان بر این است تا این هنر را به نسل‌های بعد از خود منتقل کنیم.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: سنتی ، محلی ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.