کارشناس مرمت و احیا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: برج ینگی ارخ یکی از بناهای تاریخی به جامانده از روزگاران گذشته است که در نزدیکی روستایی به همین نام در استان واقع است.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  سنندج، زنوری گفت: مدخل برج (ینگی ارخ) از مصالحی همچون سنگ لاشه تراش خورده (چهار پهلو) و ملات ساروج نیم پخت ساخته شده و احتمالا یک اقامتگاه بین راهی بوده که در گذشته مورد استفاده مسافران قرار می گرفته است.
وی افزود: پلان برج دارای شکل دایره ای به قطر 6 متر می باشد و با دیوارهایی به ضخامت 10/1 متر ساخته شده و تزئینات داخلی آن شامل قوس های جناقی با ترکیب تو در تو و هم پوشانی، جلوه ای زیبا به برج داده است.
زنوری اضافه کرد: این برج تاریخی مربوط به دوره صفویه بوده و به شماره 5081 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در 63 کیلومتری شمال شهر بیجار واقع شده است.
شایان ذکر است، بناهای تاریخی دیگری همچون قلعه قم چقا، پل تاریخی صلوات آباد، بنای سنگی اوچ گنبد، مسجد تاریخی خسروآباد، تیمچه حاج شهباز، تیمچه امیر تومان، زیارتگاه حمزه عرب، پنجه علی، آثار سد خاکی جعفر آباد، تپه نجف آباد، مقبره آیت الله فاضل گروسی و قلعه‌های تاریخی و مقابر و امامزاده‌های بسیاری چون سید مسیب سید شکر، مقبره صاحبه، گنبد پیر صالح، مقبره سید خضر از جمله اماکن و آثار تاریخی موجود در شهرستان بیجار هستند./س
برچسب ها: تاریخی ، صفویه ، کهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.