استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد معنویت درمانی را راه میانبری جهت درمان و رفع مناسب تعارضات روانی درونی افراد عنوان کرد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی، مسعود کاشانی با اشاره به مبحث درمان وجودی یا معنویت درمانی به عنوان نوع جدیدی از درمان تعارضات و مشکلات روانی در افراد، اظهار داشت: با گسترش درگیری های فکری و اجتماعی درمیان افراد جامعه، اضطراب، افسردگی و کاهش عزت نفس نیز میان اقشار مختلف افراد جامعه گسترش یافته است.

این مشاور حوزه بالینی ادامه داد: فاصله گرفتن از معنویات و نداشتن هدف واقعی در زندگی موجبات افزایش مشکلات خلقی را در میان افراد جامعه به ویژه در نسل جوان فراهم کرده است که بر همین اساس معنویت درمانی تلاش می کند تا با ارائه شناخت ماهیت عمیق از تعارضات درونی افراد، به زندگی آن ها معنای حقیقی ببخشد.

وی مرکز آستان مهر موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی را نخستین مرکز رسمی و تخصصی برگزار کننده دوره های معنویت درمانی معرفی کرد و گفت: کلینیک های این موسسه به عنوان مراکز آموزشی و مشاوره ای برای نخستین بار به صورت علمی و با انجام پیش آزمون ها و پس آزمون های تخصصی اقدام به برگزاری چنین دوره ای به عنوان یک سبک جدید از درمان افسردگی و اضطراب اقدام کرده است.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با نحوه اثر گذاری دوره های گروه درمانی معنوی اظهار داشت: در طول برگزاری جلسات گروهی معنویت درمانی، اعضای گروه با کلیت، هدف و معنای زندگی و همچنین اهمیت و ارزش اعتقادات معنوی آشنا می شوند و با دریافت توان رمزگشایی معنایی از پیام های زندگی، تا حد قابل قبولی قابلیت تحلیل تعارضات زندگی را در خود افزایش می دهند.

کاشانی ادامه داد: در نتیجه این امر سطح بهداشت روان و قدرت حل مسئله در انسان با کمک خود فرد، قرار گرفتن در گروه و همچنین حمایت و هدایت رهبر گروه تقویت می شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به اهمیت آسیب هایی که نبود خودآگاهی و دین باوری در افراد ایجاد می کند، افزود: گروه درمانی معنوی تلاش می کند تا افراد را در بستری که درک بهتری از فرآیند معنوی و هدف کلی هستی را ایجاد می کند، قرار دهد.

وی این روش درمانی را روشی نوپا و جدید عنوان کرد و گفت: با برگزاری مداوم دوره های معنویت درمانی و گرفتن پیش آزمون از افراد قبل از ورودشان به جلسه و پس آزمون های بعد از برگزاری و اتمام این دوره و همچنین بررسی های آماری به دست آمده از این آزمون ها، می توان به سبک بهتر و دقیق تری از این مدل درمان وجودی و انسانی به ویژه برای حل معضلاتی همچون افسردگی، اضطراب وکاهش عزت نفس دست پیدا کرد.

شایان ذکر است که مرکز تخصصی خدمات مشاوره ای و آموزشی جوان، ازدواج و خانواده موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی برای نخستین بار اقدام به برگزاری دوره های گروه درمانی معنوی کرده است و علاقه مندان می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به مرکز آستان مهر به نشانی میدان فلسطین، بین سه راه بعثت و میدان تلویزیون، بعد از شهید منتظری 9 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 8427090 تماس برقرار کنند./س

برچسب ها: استاد ، دانشگاه ، علوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۲
با سلام ، من از دانشجویان رشته روانشناسی هستم و به پروتوکل معنویت درمانی نیاز دارم. لطفا مرا راهنمایی نمایید
با تشکر فروان