امروز باشگاه خبرنگاران میزبان تیم سیار اهدای خون بود و جمعیت خبرنگاران اهداکننده به اندازه‌ای بود که مسئولین اهدای خون شکر شدند.

محمدقاسم اسلامی، رئیس مرکز انتقال خون تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه علمی  باشگاه خبرنگاران گفت: در فصل سرما همه ساله به دلیل کوتاه بودن طول روز و مشغولیت مردم برای خرید عید تعداد مراجعه کنندگان برای اهدای خون کاهش چشمگیری دارد.

وی افزود: ما برای جبران کمبود خون در تعطیلات عید نوروز مجبوریم تا قبل از شروع تعطیلات ذخایر خونی کشور را تکمیل کنیم.

اسلامی تاکید کرد: ایران همانند کشورهای پیشرفته اروپایی خون را اهدا کرده و به فروش نمی‌رسانند و کشورمان در حال حاضر در میان 5 کشور پیشرفته جهان در اهدا خون می‌باشند که استانداردهای جهانی اهدای خون را رعایت می‌کنند.

وی یادآور شد:افرادی كه  سن آنها بین 18 تا 60  سال است و وزنی بیش از 50 کیلوگرم دارند شرایط بدنی مناسب را برای اهدای خون دارند.

اسلامی افزود: علاوه بر موارد بالا افراد باید دارای سلامت کامل بوده و هیچ آنتی‌بیوتیکی مصرف نکرده هیچ‌گونه جراحی بر روی بدنشان حتی کوچک و سبک انجام نشده باشد و همچنین از خال‌کوبی، حجامت، جراحی‌های سطحی و هر ‌گونه دست‌یابی به خون یک‌سال بگذرد تا از سلامت خون اطمینان حاصل شود.

وی تصریح کرد: معمولا 20 درصد از افرادی که جهت اهدای خون مراجعه می‌کنند به علت یکی از دلایل و مشکلات و بیماری‌ها نمی‌توانند خون خود را اهدا کنند.

اسلامی گفت: روزانه در تهران هزار مورد خون اهدا می‌شود که این هزار مورد از هر فرد 400 تا   450سي سي  است.

وی عنوان کرد: در تعطیلات 5 روزه نوروز حدود 5 پایگاه که یکی از آنها پایگاه وصال است فعال خواهد بود و شهروندان تهرانی می‌توانند خون خود را اهدا کنند.

اسلامی اظهار داشت: نگهداری خون ها محدودیت زمانی دارد و از هر کیسه خون حداقل 3 فرآورده‌ خونی تهیه می‌شود و تنها بیمار ماده مورد نیاز تزریق می‌شود.

وی در خصوص محدودیت زمانی اهدای خون گفت: گلبول قرمز 34 روز پلاکت 4 روز و پلاسما بیش از یکسال می‌توانند نگهداری شوند.

اسلامی عنوان کرد: رسانه‌ها باید دائما به مردم یادآوری کند که نیاز به خون و مصرف خون دائمی است و روزانه بیماران زیادی مانند تالاسمی ‌ها و کسانی که جراحی‌های باز و سنگین دارند نیازمند هستند و لازم است مردم همه روزه جهت اهدا خون اقدام کنند.

وی از درخواست باشگاه خبرنگاران جهت آمدن تیم سیار اهدای خون تشکر و قدر‌دانی فراوانی کرد و گفت: توصیه می‌کنیم سایر ارگان‌های دولتی نیز آمادگی خود را اعلام کرده یا پس از بازدید از محل مناسب و انجام کارهای مربوطه یک هفته بعد به محل کار آنها نیز برویم.

اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر 170 مرکز درمانی در تهران تحت پوشش مرکز اهدای خون تهران است و تاکنون 800 هزار درخواست خون به مراکز درمانی به همراه تحویل داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: بانک خون نیاز به همه گروههای خونی بخصوص منفی دارد و در حال حاضر 4 تا 6 تیم سیار اهدای خون در سطح تهران فعال می‌باشند./ع2





















برچسب ها: خون ، خبرنگار ، اهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار