"ايتان گيلبوا" تحليلگر سياسي صهيونيست در مقاله جديد خود تحت عنوان "امريكا و ايران: مانور پيش از مذاكره" اذعان مي كند كه كشورمان در مذاكرات هسته اي دست بالا را دارد و آمريكا از رهبري نمودن شرايط بوجود آمده عاجز است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از انديشكده بگين – سادات، نويسنده مقاله در ابتداي مقاله اذعان مي كند كه جمهوري اسلامي ايران حاضر به تسليم و باج دهي به آمريكا نيست و در اين باره مي افزايد "آمريكا و ايران در نزاعي ديپلماتيك به سر مي برند. هيچ يك از دو طرف حاضر به عدول از مطالبات خود نيستند. با اين حال آمريكا پيش از انجام مذاكره اظهار داشته كه تمايل به مذاكره دارد و اين در عرف روابط بين الملل وضعيت "پيش از مذاكره" خوانده مي شود. در ماه فوريه اخير در جريان برگزاري نشست مونيخ "جو بايدن" معاون رئيس جمهور آمريكا براي مذاكره با ايران ابراز تمايل كرد. با اين حال ايران تاكيد كرد كه آمريكا بايستي رفتار خود را اصلاح نمايد و تحريم هاي ضد ايراني را لغو كند." 

وي در ادامه به ضعف آمريكا در رهبري مذاكرات اشاره مي كند و مي نويسد "آمريكا نمي داند كه چگونه مي تواند با شيوه اي موثر روند مذاكرات را كنترل نمايد." 

نويسنده صهيونيست اين مقاله در ادامه انتخاب افرادي چون "چاك هيگل" بعنوان نامزد كسب مقام وزارت دفاع و "جان كري" بعنوان نامزد جديد كسب وزارت امور خارجه را نشانه ضعف دولت اوباما مي داند و مي افزايد "هر دو نفر آنان از كهنه سربازان آمريكائي در جنگ ويتنام بوده اند و مخالف جنگ هستند. پيش از اين نيز چاك هيگل با ادامه تحريم هيا عليه جمهوري اسلامي ايران مخالفت كرده بود و اظهار داشته بود كه متوقف نمودن از ادامه برنامه هسته اي اش غير ممكن است. او در سناي آمريكا ايران را حكومتي "مشروع و قانوني" خوانده بود. اين مسئله نشان از ضعف اوباما دارد و همين مسئله باعث مي شود. در اين ميان اوباما با ادامه تحريم ها عليه ايران گمان مي كند كه مي تواند مانع ادامه برنامه هسته اي از سوي ايران شود و از سوي ديگر ايران نيز لغو تحريم ها را شرط اصلي مذاكره مي داند." 

نويسنده اذعان مي كند كه كشورمان در مقوله هسته اي و مذاكره با قدرتهاي غربي دست بالا را دارد و مي افزايد "در اين مورد ايراني ها بخوبي و بهتر از آمريكائي ها مي دانند كه چگونه مذاكرات را هدايت نمايند آنان هزاران سال تجربه معامله در بازار را داشته اند و به فنون مذاكره آشنا هستند. در صورتيكه ايران و آمريكا بپذيرند كه مذاكرات دوجانبه را آغاز نمايند نتيجه نهايي به نفع ايران خواهد بود." 

اين تحليلگر سياسي صهيونيست در نهايت مقاله خود اعتراف مي كند كه اوباما مي بايستي به نتانياهو حساب پس دهد و مي نويسد "با وجود نزاع ديپلماتيك در مذاكره هنوز بسته نشده است. شرايط پيش از مذاكره بيان شده اند. با اين حال، اوباما مي بايستي در ديدار خود از رژيم صهيونيستي مشخص كند كه صريحا چه انتظاري از مذاكره مستقيم با ايران دارد و در صورت شكست اين مذاكرات چه تدبيري را انديشيده است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار