وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي:

جشنواره بین المللی موسیقی فجر در مسیر پیشرفت،رشد، شکوفایی و بالندگی قدم برداشته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جشنواره بین المللی موسیقی فجر به عنوان بزرگترین رویداد موسیقی کشور پس از گذشت بیست و هشت دوره، در مسیر پیشرفت، رشد، شکوفایی و پویایی گام بر می دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این دوره جشنواره موسیقی فجر در بخش های مختلف رقابتی،جنبی،فیلم های مستند، نسل دیگر، استعدادهای درخشان و بین الملل با حضور 60 گروه موسیقی متشکل از هزار هنرمند در 6 روز در شهرهای تهران، شیراز، یاسوج و گرگان برگزار شد و با استقبال چشمگیری را این دوره از موسیقی فجر به همراه داشت.
** در مرحله ابتدایی جشنواره، 19 گروه متقاضی شرکت در بخش رقابتی شاخه موسیقی کلاسیک غیر ایرانی شدند که از این میان 6 گروه به مرحله پایانی راه یافته بودند.
در این مرحله 53 گروه متقاضی شرکت در بخش رقابتی شاخه موسیقی کلاسیک ایرانی شدند که از این میان 12 گروه به مرحله پایانی رسیدند.
**مرحله ابتدایی جشنواره میزبان 8 گروه کر متقاضی شرکت در بخش رقابتی شاخه آواز جمعی بود که از این میان 6 گروه به مرحله پایانی راه یافته بودند.
در بخش آهنگسازی کلاسیک ایرانی 24 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که هیات داوران از این تعداد 3 اثر را قابل تقدیر دانستند.
** در بخش آهنگسازی کلاسیک غیر ایرانی 35 اثر به دبیرخانه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ارسال شده که از این تعداد هیات داوران 3 اثر را با اهدای جایزه و 2 اثر با اهدای لوح، مورد تقدیر قرار دادند.
** بخش آهنگسازی ویژه امسال با موضوع بیداری اسلامی از سوی برگزار کنندگان جشنواره موسیقی فجر اعلام شد که طی آن 11 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
** در بخش آهنگسازی با موضوع پایان نامه 10 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که هیات داوران 2 اثر را قابل تقدیر دانستند.
این آمار و ارقام گروه های شرکت کننده نشان می دهد که جشنواره بیست و هشتم از لحاظ کمی نسبت به دوره قبل میزبان گروه های کمتری بوده است ، البته این مهم ، دلیلی بر کیفیت بالای گروه های شرکت کننده در بخش رقابتی نبود.
یکی از بخش های مورد علاقه این دوره از جشنواره موسیقی پاپ بود که در محل برج میلاد تهران برگزار شد ، این شاخه توانست بخش کثیری از مخاطبان موسیقی مردمی که در طول سال در انتظار برگزاری کنسرت های هنرمندان مورد علاقه خود بودند به برکت برگزاری جشنواره به سالن کنسرت بکشاند.
** بخش استعدادهای درخشان و نسل دیگر در این دوره جشنواره موسیقی میزبان گروه های جوان و مستعد موسیقی کلاسیک و ایرانی بود. وجود این بخش توانست استعدادهای تازه ای را به موسیقی کشور معرفی کند.
جایگزینی بخش فیلم های مستند موسیقی به جای بخش پژوهش موفق بود، چرا که این بخش در کنار اینکه با استقبال کثیری از علاقه مندان مواجه شد تاثیرگذاری بالایی نیز بر روی مخاطب داشت.
** بخش جنبی جشنواره بیست و هشتم موسیقی فجر میزبان گروه های با سابقه تر موسیقی بود ، البته با نگاهی به جدول در همان ابتدا مخاطبان با از نبود چهره های برجسته موسیقی کشور ابراز نارضایتی می کردند.
** بخش بین الملل دوره بیست و هشتم موسیقی فجر را می توان نقطه مثبت این دوره از جشنواره برشمرد، وجود هنرمندان سطح بالای جهان در این دوره فضایی را برای استفاده و بهره گیری مخاطبان جدی به موسیقی فراهم کرد که در دوره های قبل کمتر به چشم می خورد.
در مراسم اختتامیه نیز حسن ریاحی بار دیگر به عنوان دبیر جشنواره موسیقی فجر انتخاب شد.
وی برای چهارمین بار متوالی این حکم را از حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزیر ارشاد دریافت کرد تا برنامه های لازم برای دوره بیست و نهم را آغاز کند.
در مجموع باید اشاره کرد که جشنواره موسیقی فجر در حد و توان خود توانست موفق عمل کند ، این جشنواره با وجود کمبود بودجه های مربوط توانست فضایی را فراهم کند تا علاقه مندان به گونه های مختلف موسیقی از این هنر بهره ببرند.
گفتني است؛ آیین اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب گذشته با حضور " سید محمد حسینی " وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از مسوولان فرهنگی و هنری و هنرمندان اساتید موسیقی کشور در محل تالار وحدت برگزار شد./ص
برچسب ها: وزیر ، فرهنگ ، ارشاد ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.