کاریکاتور هنری است در جهت به تسخیر در آوردن ماهیت شخصیت افراد از طریق اغراق در شباهت سازی، خلق پرتره که نهایتا وجودی حقیقی تر از وجود خودش داشته باشد.

 

کاریکاتور همان طنز تصویری است ولی این طنز با زبان های مختلفی بیان می شود، معمولا بعضی کاریکاتورها دارای ابهام هستند و ممکن ، بارها افرد را به تفکراتی وادار کند. بعضی کاریکاتورها ممکن است اشتباهات دیگران را گوشزد کند و برخی هم مسیر زندگی فردی را عوض می کند، پس کاریکاتور به تنهایی طنز محسوب نمی شود، بلکه خیلی چیزهای دیگری در خود دارد که با اندکی تفکر و نگاه به آن می توان خیلی چیزها را دید، شاید گاهی فقط ظاهر کاریکاتور را ببینیم از فضای درون آن چیزی به ذهنمان نرسد، به هر حال اگر بیشتر به آنها دقت کنیم می توانیم ذهن خودمان را نیز برای رسیدن به آنچه که می خواهیم تقویت کنیم.

داریوش مهردلان یکی از کاریکاتوریست های مطرح خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، گفت: از کودکی به نقاشی کشیدن بخصوص به صورت فانتزی و کارتونی علاقه زیادی داشته،تا اینکه در سال 79 با تشویق پدرش و آقای رمضان زاده معلم هنر خود در دوره های کاریکاتور محمدرضا علی آبادی شرکت کرده و با کارتون و کاریکاتور به صورت رسمی آشنا شده است.

این کاریکاتوریست جوان افزود: پیگیری هایش و تشویق خانواده و همچنین آشنایی با استاد ناصری و حضورش در کلاس این استاد و همکاری و شاگرد بودنش در این کلاس ها باعث پیشرفت بیشترش شده است.

به نظر وی کاریکاتور طنز و نقد همراه با هم است که عده ای به خاطر تلنگرهای کاریکاتور نمی تونن با این هنر کنار بیایند چراکه درک حقیقت برایشان سخت و تلخ است.

مهردلان اظهار داشت: کاریکاتور هنری که با تمام زبان های دنیا می تواند ارتباط برقرار کند وفرقی هم نمی کند به چه روشی اجرا شود دستی یا دیجیتالی که این هنرمند کار دستی را به دلیل اینکه احساس و قدرت در آن بیشتر درک می شود را ترجیح می دهد.

وی افزود: تمام هنرمندان نقش بسزایی در جامعه دارند که در این میان کارتونسیت ها نقش بسیار پرنگی را دارند چراکه با خلق یک اثر می توانند دنیا را تکان دهند.

این هنرمند جوان شخصیت های احمق ولی پرمغز را دوست دارد چراکه در کمال نادانی زیرک و ذبل هستند.

وی به اولین اثرش که بستن تلفن ثابت به جای تلفن همراه به کمر یک فرد بود اشاره کرد و از بهتریم اثرش، فرش قرمز که افراد با پای برهنه به استقبال آمده بودند نام برد.

این هنرمند جوان استان در ادامه اظهار داشت: متأسفانه مردم استان ما هنوز این هنر را به خوبی نمی شناسند چرا که مطبوعات یا همان آهن ربا که حرف اول را در همه جا می زند خالی از کارتونیست و کاریکاتور است و هیچ حمایتی از سوی این قطب های مثبت و منفی نمی شود البته ناگفته نماند و جای امیدواری است که سیمای خراسان شمالی از این هنر حمایت می کند به این صورت که این هنرمند چند سالی است که برنامه هایی در غالب کارتون و طنز برای سیمای استان به اجرا در می آورد.

مهردلان یادگیری این هنر را اکتسابی دانست و افزود: علاقه ، استعداد و پشتکار هم باید بطور ذاتی در افراد وجود داشته باشد.

وی افزود: هنر کاریکاتور را می توان به عنوان یک شغل با منبع درآمد مناسب به حساب آورد اما متأسفانه هنوز در استان از این هنر حمایت نمی شود و از لحاظ مادی همچنان بیش از همه در مضیغه است.

این کاریکاتوریست جوان با اشاره به اینکه تمام هنرمندان افرادی کاملا بی توقع هستند اظهار داشت:هنرمندان از ابتدائی ترین حمایت ها هم از سوی مسئولین برخوردار نیستند که این هنرمند ترجیح می دهد دیگر هیچ توقعی از مسئولین نداشته باشد.

کاریکاتوریست جوان استان مقام های مختلفی را چون مقام سوم در جشنواره بین المللی گرگان در سال 87 ، تقدیر در جشنواره سراسری کرمان در سال 89،مقام سوم جشنواره رمز در سال 90، تقدیر در جشنواره ستاره های ایتالیا، تقدیر درجشنواره فقیر و غنی و تقدیر در جشنواره تحریم اقتصادی حوزه هنری خراسان شمالی در سال 90 را کسب کرده است.

وی افزود: آشنایی با دوستان خوب در این رشته و دیگر رشته های مختلف هنری بهترین چیزی که در این 12 سال به دست آورده است.

مهردلان در پایان از حمایت های بسیار زیاد خانواده اش و اساتیدی چون علیزاده،ناصری و امیر بیاتی قدردانی و تشکر کرد./س

 

برچسب ها: قلم ، ذره ، بینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.