در حالی که شهروندان استان اردبیل با استناد به اظهارات مسئول هماهنگ کننده سل علوم پزشکی اردبیل مبنی بر شیوع بیماری سل توسط اتباع آذری وارد شده به استان ابراز نگرانی می کنند، شیوع این بیماری توسط سایر مسئولان علوم پزشکی استان تکذیب شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / در سالهای اخیر مسافرت اتباع آذری به دلایل مختلف از جمله درمان به استان اردبیل افزایش یافته و این در حالی است که این مسافران بدون هیچ گونه محدودیت از جمله عدم وجود قرنطینه به مسافرتهای متعدد به استان اقدام می کنند.

در چند روز گذشته خبری مبنی بر شیوع بیماری سل مطابق با مطالعات و تعداد بیماران بستری شده تبعه آذری مسلول در بیمارستانهای استان منتشر شد که موجی از نگرانی را برای شهروندان به دنبال داشته است.

بیماری سل یا توبرکلوز (به اختصار تی‌بی) یکی از بیماری های مهلک در جهان و از معضلات بهداشتی کشورهای جهان سوم است.

عامل این بیماری میکوباکتریوم‌های سلی است و سل اولیه در بیشتر مواقع بدون نشانه است و در جریان معاینه بیماران سلی کشف می‌شود. نشانه های بیماری عبارتند از سرفه بیش از دو هفته، تب، کم اشتهایی و در کودکان بروز نارسایی رشد. نشانه های شدیدتر بیماری ممکن است شامل حملات سرفه و دیده شدن خون در خلط باشد.

مهمترین آسیب این بیماری به ریه انسان است اما به جز ریه اعضای مختلفی از بدن شامل غدد لنفاوی، استخوان و مفاصل، ستون مهره ها، دستگاه ادراری تناسلی، پریکارد قلب، شکم و روده را نیز متاثر می سازد.

سازمان جهانی بهداشت، سل را یک فوریت جهانی اعلام کرده است زیرا با پیدایش و انتشار باکتری های مقاوم به دارو، مجددا خطر تبدیل بیماری سل به یک بیماری غیر قابل علاج امکان پذیر است.

به دلیل اهمیت شیوع بیماری سل به عنوان دومین بیماری عفونی کشنده در جهان بر آن شدیم صحت خبر منتشر شده در خصوص شیوع این بیماری در استان را از مسئولان علوم پزشکی جویا شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با تکذیب اخبار منتشر شده توسط همکاران همان دستگاه اجرایی گفت: تعداد کل بیماران سل تشخیص داده شده در استان 139 نفر است که 1.5 درصد آمار کشوری را شامل می شود.

فرهاد پورفرضی با بیان اینکه این تعداد در مقایسه با آمار کشوری و جهانی قابل توجه نیست، اضافه کرد: خبر منتشر شده مبنی بر اینکه تمامی این افراد تبعه آذری هستند صحت ندارد.

وی در خصوص آمار مسلولان آذری بستری شده در بیمارستانهای استان اظهار نظر قطعی نکرد و افزود: این تعداد کمتر از 10 مورد است./س

برچسب ها: اردبیل ، تکذیب ، شیوع ، سل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.