پژوهشگران می‌گویند: شیوع بالای اختلالات خواب، به دلیل عدم استفاده صحیح از روشهای غیر دارویی مقابله با اختلال خواب است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، یکی از نیازهای اساسی انسان خواب است. تحقیقات نشان داده است خواب با کیفیت ضعیف در رتبه سوم مشکلات سالمندان قرار دارد و یکی از شکایات شایع و دلیل مراجعه سالمندان به پزشک است . لذا مطالعه ای با هدف بررسی فراوانی اختلال خواب و چگونگی برخورد با آن در سالمندان توسط سوسن ترابی و همکارانش است.

این مطالعه به روش توصیفی -مقطعی برروی 360 نفر از سالمندان 60 سال به بالا به روش مصاحبه انجام شد. داده ها پس از ورود به نرم افزار spss نسخه 11.5 در سطح آمار توصیفی و در سطح آمار تحلیلی با استفاده از روش کای اسکور و آزمون دقیق فیشر تحلیل شد .

گفتنی است در این بررسی میانگین سنی افراد مورد مطالعه سال 67.7 بود.

یافته ها حاکی از آن است که 70.3درصد افراد مشکل اختلال خواب و 81.8 درصد از آنها بی خوابی اولیه داشته اند. اختلال خواب با وضعیت تأهل ، جنسیت ، محل سکونت ، تحصیلات و اشتغال رابطه معنی داری داشت. در این مطالعه 94.5 درصد (239نفر) از افراد با مشکل اختلال خواب ،حداقل یکی از روشهای غیردارویی مقابله با بی خوابی و 7.5 درصد آنها از روش های دارویی استفاده می کردند .

با توجه به اینکه اکثریت سالمندان، حداقل یکی از روشهای غیر دارویی مقابله با اختلال خواب استفاده کرده ولی هنوز شیوع اختلال خواب بالا است که می تواند به دلیل عدم استفاده صحیح از روش ها باشد؛ لذا پیشنهاد می شود پرسنل بهداشتی تاکید بیشتری بر آموزش سالمندان در خصوص نحوه استفاده از روش های غیر دارویی داشته باشند.


منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: سالمند ، خواب ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.