تحقيقات نشان داده مواد مؤثر در گياهان از جمله آلكالوئيدهاَ، اسانس هاي روغني و تانن ها با استفاده مناسب تأثيرات مثبت بيشتر و تأثيرات منفي كم تر نسبت به داروهاي شيميايي دارد.

دكتر غضنفري، متخصص طب سنتي در گفتگو با خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران در خصوص جايگاه گياهان دارويي در طب و حفظ سلامتي گفت: جايگاه گياهان دارويي در طب سنتي مهم ترين بحث در حفظ سلامتي و پيشگيري از بيماري است.

وي افزود: در زمان بروز بيماري اولين روش براي بهبود بيمار تغيير سبك زندگي از جمله: تغيير شرايط محيط، تغيير خوردني ها و نوشيدني ها، فعاليت هاي بدني، مسائل روحي و رواني، خروج سموم از بدن، بحث خواب و بيداري است.

غضنفري ادامه داد: در روش هاي بعدي براي بهبود بيمار از داروهاي طبيعي كه اكثراً منشأ گياهي و گاهي حيواني و معدني دارد، استفاده شده است.

اين متخصص تصريح كرد: بايد به تفاوت داروهاي گياهي و گياهان دارويي توجه كرد.
داروهاي گياهي كه از تركيب چند گياه توليد مي شود معمولاً به صورت جوشانده، كپسول، شربت و قرص ها استفاده شده است، اما گياهان دارويي معمولاً به صورت يك گياه مشخص تجويز مي شود.

وي هشدار داد: گياهان دارويي در صورت استفاده بدون تجويز و ناآگاهانه داراي عوارض منفي اما به نسبت كم تر از داروهاي شيميايي است.

اين متخصص گفت: استفاده از داروهاي گياهي و داروهاي شيميايي به صورت همزمان بدون تجويز پزشك توصيه نمي شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: در بيشتر بيماري ها مي توان داروهاي گياهي را به دليل هماهنگي بيشتر و عوارض كم تر با بدن در بيشتر بيماري ها مي توان استفاده كرد، كه از موارد مصرفي رايج در ايران در بيماري هاي تنفسي و گوارشي است.
برچسب ها: گیاهان ، تاثیر ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار